۱۴ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع بیمه خودرو + آشنایی و مقایسه انواع بیمه ماشین

تمام رانندگان صاحب خودروهای سبک یا سنگین، به خوبی به این مسئله واقف هستند:” حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند.” ممکن است آن‌ها پس از گذشت سال‌ها رانندگی، سرانجام روزی بر حسب سهل انگاری یا هر اتفاق دیگری تصادف کنند. رانندگان با این تصادف، جان و مال خود را از دست می‌دهند. اینجاست که انواع بیمه خودرو می‌تواند برای آن ها بسیار کارساز باشد. راننده در صورت نداشتن انوع بیمه ماشین می‌بایست در این گونه از مواقع هزینه ها و خسارت های بسیار زیادی را پرداخت نماید. بیمه ماشین می‌تواند به او کمک کند تا هزینه‌ کمتری را پرداخت نماید. راننده ‌می‌تواند، خودروی خود و ماشین مقابل را با در دست داشتن بیمه تعمیر و از هزینه های زیاد تعمیر و… اجتناب کند. حال اگر در مورد انواع بیمه ماشین و پوشش‌های آنها، سوالاتی دارید، در این مطلب بیمه دات کام پاسخ خواهیم داد. با خواندن این مقاله، ابهامی درباره بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه نخواهید داشت.

انواع بیمه خودرو چیست و چرا باید آنها را خریداری کرد؟

چند نوع بیمه ماشین داریم؟ دو نوع بیمه خودرو رایج داریم:

 خرید هر یک از این بیمه‌های اتومبیل به شما کمک می‌کند تا در حوادث رانندگی و تصادفات مختلف، خسارت‌ها شما را آزرده خاطر نکنند. علاوه بر تصادف، آتش سوزی خودرو، سرقت آن و آسیب سرنشینان خودرو و اشخاص ثالث از جمله حوادثی است که ممکن است برای هر یک از دارندگان اتومبیل رخ دهد. در صورت مواجه‌شدن با هر یک از این موارد فوق داشتن بیمه خودرو کمک می کند تا بتوان از هزینه ها و خسارت های اعمال شده‌ خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود.

بهتراست همیشه احتیاط به خرج داده و بدون خرید بیمه، رانندگی نکنیم. در غیر این صورت، با یک لحظه غفلت، هزینه های سنگینی را روی دوش خود می‌گذاریم. برای خرید بیمه ماشین، می توانید وارد سامانه بیمه دات کام شوید. سپس می‌توانید نسبت به خرید بیمه مورد نظر خود اقدامات لازم را صورت بخشید. در مورد چند و چون خرید انواع بیمه اتومبیل: خرید بیمه بدنه خودرو و بیمه ثالث ماشین توضیحاتی چند داده می شود.

انواع بیمه ماشین شامل چیست؟

انواع بیمه های ماشین، همان طور که گفته شد؛ دو نوع بیمه خودرو وجود دارد: بیمه شخص ثالث، اجباری است؛ یعنی هر ماشینی می‌بایست بیمه شخص ثالث داشته باشد. دسته‌ای دیگر، بیمه بدنه، به صورت اختیاری است. یعنی، خرید آن بستگی به راننده مورد نظر دارد که برای خودروی خود، بیمه بدنه را خریداری کند یا نه. هر چند که در صورت خرید بیمه بدنه، می‌توان احتیاط به خرج داده‌‌ و از پوشش‌ های بیمه بدنه برای تعمیر خودروی خود و کاهش هزینه‌های اعمال شده نهایت بهره‌ را ببرد.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما بیمه شخص ثالث را به عنوان بیمه اجباری ماشین خود خریداری نکنید، در صورتی که پلیس متوجه این امر شود؛ شما را جریمه خواهد کرد. در صورتی که بدون داشتن بیمه شخص ثالث دچار سوانح رانندگی مختلفی هم شوید؛ علاوه بر جریمه می‌بایست از جیب خود مبالغ سنگین و هنگفتی را برای خسارت های به وجود آمده‌ پرداخت نمایید.

وجود بیمه شخص ثالث به شما کمک می کند تا در صورت تصادف هم بتوانید از بیمه ماشین خود استفاده کرد. بیمه بدنه اجباری نیست و پلیس هم شما را جریمه نمی کند. با خرید و در دست داشتن این بیمه می توانید به عنوان بیمه مکمل در کنار بیمه شخص ثالث از آن استفاده کنید. در مواقعی که بیمه شخص ثالث برخی از خسارت‌ها را برای شما و خودرویتان پوشش نمی‌دهد؛ بیمه بدنه بتواند به شما در کاهش هزینه ها کمک شایان کند.

۱_ بیمه شخص ثالث از انواع بیمه ماشین

همان طور که گفته‌شد؛ بیمه خودرو به دو نوع شخص ثالث و بیمه بدنه تقسیم بندی می‌شود. در این بخش می‌پردازیم به توضیح در رابطه با بیمه شخص ثالث.

پوشش‌ها

برای شناخت پوشش‌های انواع مختلف بیمه ماشین اشاره ای به پوشش‌های هر یک از این دو نوع بیمه ماشین می کنیم. با این امر، تفاوت‌های پوشش‌های آن‌ها به خوبی واضح و نمایان گردد. از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خسارات جانی وارد شده به اشخاص ثالث و همچنین سرنشینان خودروی مقصر و خود راننده مقصر (با نام بیمه حوادث راننده)
  • خسارات مالی وارد شده خودرو و اموال اشخاص ثالث

خسارات جانی شامل فوت، ازکارافتادگی، نقص عضو و شکستگی و همچنین همراه را هزینه‌های درمانی است.

استثنائات

خسارات زیر در بین پوشش‌های بیمه ثالث ماشین استثنا شده‌اند؛ به بیان دیگر، شرکت بیمه‌گر غرامت خسارات زیر را پرداخت نمی‌کند:

  • جبران خسارت‌های ناشی از جنگ و شورش و هر نوع اعتصاب دیگر
  • جبران خسارت‌ به اتومبیل رانندگان فاقد گواهینامه
  • پرداخت خسارت‌های عمدی به خودرو توسط ذی نفع بیمه‌گزار یا خود وی
  • جبران خسارت‌های هنگام فرار کردن از دست پلیس برای خودروی مورد نظر
  • جبران خسارت‌ به اتومبیل‌هایی که سبب به وجود آوردن تصادف، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر توسط راننده بوده‌است.
  • پرداخت خسارت‌هایی که ممکن است بر اثر بکسل کردن وسیله نقلیه دیگری برای اتومبیل شما به وجود آمده‌باشد.
  • جبران خسارت‌ به اتومبیل به علت حمل بار بیش از ظرفیت خودرو

در صورتی که بیمه بدنه، آتش سوزی، صاعقه و انفجار و خسارت چرخ و لاستیک‌ها را پوشش می‌دهد.

محاسبه حق بیمه

در صورتی که تمایل به خرید بیمه شخص ثالث به عنوان یکی از بیمه های خودرو برای ماشین خود دارید؛ باید بدانید حق بیمه‌های پرداختی برای هر فردی ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد. این تفاوت در پرداخت حق بیمه‌ها به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در زیر به برخی ازعوامل تاثیرگذار در نرخ بیمه شخص ثالث اشاره می‌شود:

نوع وسیله نقلیه

نوع وسیله نقلیه شما در پرداخت هزینه‌های حق بیمه از نکات مهم و قابل توجهی است که باعث اختلاف قیمت های بیمه ماشین می باشد. به این صورت که هر یک از وسایل نقلیه سبک و سنگین را بر اساس قدرت و سیلندر آن ها تقسیم بندی می کنند. ماشین هایی که تعداد سیلندر آن ها بالاتر باشد؛ الزاما می بایست حق بیمه بیشتری را پرداخت کنند. به همین ترتیب سایر ماشین های با تعداد سیلندر و قدرت کمتر، حق بیمه‌های کمتری را پرداخت می کنند. بنابراین نوع وسیله نقلیه در پرداخت حق بیمه ها حائز اهمیت است.

سال ساخت خودرو

علاوه بر نوع وسیله نقلیه، سال ساخت و تولید آن وسیله نقلیه نیز از جمله فاکتورهای تعیین کننده در میزان حق بیمه به شمار می آید. هر چقدر خودرو یا وسیله نقلیه مورد نظر قدیمی تر و فرسوده‌تر باشد؛ با توجه به این نکته که ریسک خطر و خرابی آن ها در سوانح رانندگی مختلف بیشتر است. حق بیمه‌های پرداختی آن‌ها توسط صاحب خودروی مورد نظر نیز به مراتب بیشتر از سایر خودروی های مدل جدیدتر می باشد.

نوع کاربری خودرو

نوع کاربری خودرو نیز با توجه به همین مسئله که در میزان ریسک خودرو تاثیرگذار است؛ از دیگر عوامل تعیین کننده در میزان حق بیمه پرداختی بیمه خودرو شما به شمار می آید. به عنوان مثال: اگر نوع کاربری وسیله نقلیه، تاکسی باشد؛ با توجه به این مسئله که رانندگان تاکسی بیشتر از وسیله مورد نظر استفاده می کنند. تاکسی آن ها بیشتر در معرض تصادف قرار می گیرد. حق بیمه پرداختی آن ها نیز به مراتب بیشتر از سایر خودروها است.

جریمه دیرکرد

در صورتی که مالک وسیله نقلیه به موقع اقدام به تمدید بیمه نامه خود نکند، مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خواهد شد. میزان جریمه به صورت روزشمار محاسبه خواهد شد. یک راننده حرفه‌ای و حواس جمع اجازه نمی‌دهد که یک روز از تاریخ انقضای بیمه‌اش تمام شود.

تعهد مالی

تعهد مالی به این معناست که در صورت تصادف با هر وسیله نقلیه‌ای دیگر، میزان خسارت تا سقف تعهد مالی تعیین شده پرداخت خواهد شد. در سال ۱۴۰۳، حداقل و حداکثر تعهد ۴۰ و ۸۰۰ میلیون تومان است. تمامی شرکت‌ها حداقل تعهد مالی را باید داشته باشند؛ اما در خصوص حداکثر هر شرکت می‌تواند استراتژی متفاوتی در نظر بگیرد.

در صورتی که خسارت وارد شده به زیان دیده بیشتر از تعهد مالی باشد، باقیمانده خسارت را باید از جیب خود بپردازد. همچنین افت قیمت را در صورت امکان، باید پرداخت کند. در صورت خودروهای نامتعارف قضیه متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که مقاله خسارت خودروی نامتعارف را مطالعه کنید.

تخفیف عدم دریافت خسارت

این مورد می‌تواند تا ۷۰% مبلغ خسارت را کاهش دهد؛ فقط کافی است تا مراقب باشید و تصادف نکنید. یک راننده حرفه‌ای همیشه به صورتی رانندگی می‌کند که نخواهد به دلیل تصادف از شرکت بیمه خسارتی دریافت کند. به هر حال، در صورت عدم دریافت خسارت، مشمول تخفیف خواهد شد. هر سال ۵% به تخفیف اضافه می‌شود و حداکثر تا ۱۴ سال می‌توان از تخفیف عدم دریافت خسارت استفاده کرد که ۷۰ درصد است. برای اینکه بدانید تا چگونه تخفیف بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید.

دیگر عوامل موثر بر محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر هستند:

  • تخفیف شرکت بیمه
  • مدت اعتبار بیمه (همه شرکت‌ها چنین قابلیتی را ندارند.)

خرید بیمه شخص ثالث

۲_ بیمه بدنه از انواع بیمه خودرو

با توجه به پوشش ها و مزیت‌های بیمه بدنه، این بیمه به یکی از بیمه‌های پرطرفدارخودرو تبدیل شده است. داشتن بیمه ماشین چه اجباری و چه اختیاری با توجه به همین پوشش‌دهی‌ها سبب می شود تا رانندگان مختلف در هنگام بروز تصادفات و سوانح رانندگی بتوانند آسوده خاطر باشند.

از جمله شرایط موجود برای خرید بیمه ماشین، خرید اینترنتی یا حضوری در سامانه بیمه دات کام است. شما می‌توانید در این سامانه، بیمه بدنه خودروی خود را از هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای خریداری کنید. دارنده خودرو پس از انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه‌های مشخص می‌تواند از این بیمه و پوشش‌های آن در طول مدت اعتبار استفاده کند.

خودرویی که طبق شرایط بیمه نامه تحت پوشش بیمه بدنه قرار گرفته‌ باشد؛ در صورت تصادفات جاده ای هزینه تعمیر بخشی از آن به عنوان فرانشیز به عهده بیمه‌گزار است؛ مابقی آن توسط شرکت بیمه ای مورد نظر جبران می شود. به این نکته هم باید توجه شود که مدت زمان بیمه نامه بیمه بدنه ماشین نیز معمولا یکساله است.

بهتر است به این نکات تا پیش از پرداخت حق بیمه، بیمه خودرو خود توجه داشته باشید و سپس اقدام به خرید بیمه ماشین برای خود کنید. هر چند که بیمه شخص ثالث جزء بیمه های اجباری است و پرداخت آن برای هر نوع خودرویی واجب و الزام آور است؛ ولی توجه به این نکات به شما کمک می کند تا با دید روشن تری نسبت به پرداخت هزینه ها و حق بیمه‌های مشخص و چگونگی محاسبه آن ها اقدام به خرید بیمه ماشین برای خودروی خود کنید.

پوشش‌ها

پوشش های بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اصلی در هر بیمه‌ای وجود دارند؛ اما برای اضافه کردن بیمه فرعی، بیمه گزار باید مبلغ بیشتری پرداخت کند. پوشش‌های اصلی شامل موارد زیر هستند:

  • سرقت کلی (مقاله بیمه سرقت خودرو را مطالعه کنید.)
  • آتش سوزی، صاعقه و انفجار
  • خسارات وارد به لاستیک و باتری و پوشش جبران حداکثر تا ۵۰% قیمت نو
  • خسارات وارد ناشی در هنگام بکسل کردن وسیله نقلیه آسیب دیده
  • وارد شدن خسارات ناشی از حادثه

پوشش‌های اضافی شامل موارد زیر هستند:

عوامل موثر بر قیمت

سوال اینجاست که برای خرید بیمه بدنه باید چقدر مبلغ پرداخت کرد. عوامل موثر بر قیمت بیمه بدنه خودرو شامل موارد زیر هستند:

  • مشخصات خودرو از جمله نوع، کاربری، سال ساخت و ارزش روز
  • پوشش‌های اضافی انتخاب شده
  • تخفیف عدم دریافت خسارت
  • تخفیف خودروی صفر (پیشنهاد می‌کنیم که مقاله راهنمای خرید خودروی صفر را مطالعه کنید.)
  • تخفیف خرید نقدی
  • تخفیف ارزش خودرو

خرید بیمه بدنه

چگونه انواع بیمه ماشین را اینترنتی بخریم؟

درصورتی‌که می خواهید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث را خریداری کنید و یا به صورت اختیاری در کنار آن بیمه بدنه را برای پوشش دهی بیشتر خود و خودروی خویش خریداری کنید. برای این امر شما می‌توانید به صورت اینترنتی و در کسری از ثانیه بیمه‌های نامبرده‌شده‌ را در سامانه بیمه دات کام خریداری کنید. سامانه بیمه دات کام در این زمینه بستری را برای شما به وجود آورده‌است تا شما بتوانید بدون اتلاف وقت و انرژی خویش در هر زمان و مکانی به راحتی اقدام به خرید بیمه ماشین کنید. هر چند که امکان خرید حضوری بیمه ماشین در این شرکت برای شما هم میسر می باشد؛ ولی خرید اینترنتی بیمه خودرو به مراتب برای شما راحت‌تر و مناسب‌تر است.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت اینترنتی بیمه دات کام نسبت به حق بیمه ها و استعلام آن ها، تفاوت و مقایسه هزینه ها و انواع بیمه های خودرو مختلف در شرکت های بیمه ای گوناگون و نیز خرید آنلاین انوع بیمه ماشین اطلاع کسب کنید. سپس نسبت به خرید بیمه ماشین مورد نظر خود اقدامات لازم را صورت بخشید. بنابراین خرید بیمه ماشین با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث و پوشش دهی بیشتر بیمه بدنه می‌تواند برای هر رانندگی به یکی از دغدغه ها تبدیل شده باشد که برای رفع آن و آسوده خاطر کردن ذهن خویش می توانید وارد این سامانه شده‌ و اقدام به خرید بیمه ماشین خود کنید.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / بدهی خودرو / مقالات بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ (فروردین ۱۴۰۳)

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور چگونه بخشیده می‌شود؟چه زمانی این جریمه ها مورد بخشش قرار می‌گیرند؟ برای آگاهی کامل خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / مقالات بیمه بدنه / مقالات بیمه شخص ثالث

بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین توسط کدام شرکت ارائه می‌شود؟

برای تهیه بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین، نیاز است سقف تعهدات هر دو بیمه‌نامه را در نظر گرفت؛ بهترین پکیج بیمه خودرو را در این مقاله بیابید.

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
حسین ابراهیمی
۲۶ تیر ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر به ماشینی که بار زیادی زده باشد خسارت تعلق میگیرد؟ و چطور باید تخمین زد که بار زیادی زده شده یا خیر؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۸ تیر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز، بار خارج از عرف تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

person
سمانه
۰۵ تیر ۱۴۰۱

سلام آیا حتما باید کارشناسی خودرو قبل از خرید انجام شود؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۶ تیر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز، بهتر است که انجام شود.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید