۱۸ فروردین ۱۴۰۳

نرخ دیه کامل انسان در تصادف + جدول قیمت + نحوه محاسبه و قوانین دیه ۱۴۰۳

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۳ در ۲۶ اسفند ماه از سوی قوه قضاییه رسما اعلام شد. بر همین اساس نرخ دیه با ۳۳ درصد رشد، در ماه‌های حرام برابر با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. به این ترتیب طبق روال سال‌های گذشته شورای عالی بیمه در آخرین نشست خود در سال ۱۴۰۲ نسبت به اعمال این افزایش بر حق بیمه شخص ثالث تصمیم گیری کرده‌است.

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۳

ماه

۱۴۰۲

۱۴۰۳

تغییرات

مبلغ افزایش

درصد افزایش

ماه عادی

۹۰۰ میلیون تومان

۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

۳۰۰ میلیون تومان

۳۳

ماه حرام

۱ میلیارد و دویست میلیون تومان

۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

۴۰۰ میلیون تومان

۳۳

ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۳

ذی‌العقده

از ۲۱ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد ماه

ذی‌الحجه

از ۱۰ خرداد تا ۱۶ تیر ماه

محرم

از ۱۷ تیر تا ۱۵ مرداد ماه

رجب

از ۱۳ دی تا ۱۱ بهمن ماه

بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه در ماه‌های حرام به شرط فوت اشخاص در این ماه‌ها به میزان یک سوم افزایش می‌یابد.

نرخ دیه برای پرداخت غرامت‌های فوت در قتل‌های غیرعمد و تصادفات به کار می‌رود. با توجه به اهمیت این موضوع، نرخ دیه هر سال با در نظر گرفتن تورم و شرایط اقتصادی توسط مراجع قضایی اعلام می‌شود. همچنین با توجه به آمار بالای تصادفات اعلام شده توسط پلیس راهور، تهیه بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات مالی و جانی از سوی مراجع قانونی اجباری شده است. این بیمه بر اساس نرخ دیه خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث و راننده مقصر را پرداخت می‌کند. بنابراین نرخ دیه در تعیین میزان پوشش‌های بیمه شخص ثالث بسیار مهم و تاثیرگذار است.

بر اساس قانون نرخ دیه؛ خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث و راننده مقصر برای زنان و مردان در تصادفات رانندگی به صورت یکسان و برابر محاسبه می‌شود.

احتمالا شما هم می‌پرسید، دیه چیست؟ نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۳ چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ میزان خسارات مالی تصادفات چگونه بر اساس نرخ دیه تعیین می‌شود؟ چطور دیه یا خسارت را از بیمه یا صندوق تامین خسارت بدنی بگیریم؟ به همین دلیل ما در این مقاله، به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم و جداول دیه اعضای بدن، را در سال ۱۴۰۳ را برای شما شرح می‌دهیم.

دیه چیست؟

قاعده ” لاضر و لا ضرار” اسلام، تاثیر زیادی بر حقوق جزایی ایران دارد. به موجب این قاعده، حق هر گونه آسیب جانی و مالی به دیگران، از همه افراد سلب شده است. علیرغم وجود چنین قوانینی، طبیعی است که همه افراد هم، مقید به اجرای مقررات نباشند و همواره خساراتی عمد یا غیرعمد به افراد وارد شود. اما احتمالا می‌پرسید، موضع مقامات قانونی در قبال چنین خساراتی چیست؟ سوالات زیادی در مورد محاسبه دیه تصادف مطرح می‌شود. افراد بسیاری در مورد نحوه تعیین نرخ دیه سوال می‌پرسند. با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

اگر آسیبی به شخص دیگر چه عمدی چه غیر عمدی وارد شود، فرد ملزم به جبران آن خسارت است. در مبحث آسیب‌های جسمی، مساله قصاص و دیه مطرح می‌شود. قصاص به مقابله مثل آسیب، در جرایم عمدی تعبیر می‌شود. به عنوان مثال، اگر کسی عمدا آسیبی به چشم شخص دیگر وارد نمود، شخص مقابل در مورد حق قصاص این آسیب، می‌تواند، به گوش فرد آسیب بزند. در مواقع جرایم غیرعمدی، بحث دیه مطرح می‌شود. دیه، جبران خسارت بدنی با پرداخت هزینه مالی است.

تعیین نرخ دیه توسط قوه قضاییه

نرخ دیه هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مجازات جرایم در قانون جزایی، دیه است. براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، “دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام، برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.” به طور کلی دیه به دوسته زیر تعلق می‌گیرد:

  • جرم‌های عمدی که به دلایل قانونی از حکم قصاص برای آن‌ها استفاده نمی‌شود.
  • سایر جرم‌های غیرعمد مانند ضرب و شتم.

اگر در شرع، میزان جبران خسارت مشخص شده باشد، دیه نامیده می‌شود. اگر این مقدار خسارت پرداختی، تعیین نشده باشد از اصطلاح ” ارش” استفاده می‌شود.

ارش چیست و چه ارتباطی به دیه دارد؟

براساس ماده ۴۴۹، در قانون مجازات اسلامی، ارش، یکی از تقسیم‌بندی‌های دیه و همان دیه غیرمقدر است. به طور کلی ارش را دیه‌ای می‌گویند، که مقدار آن در قانون اسلام، تعیین نشده باشد. به عبارتی بر اساس ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی، دیه به دو نوع مقدر و غیرمقدر تقسیم می‌شود.

  • دیه مقدر: دیه‌ای است که میزان آن در شرع تعیین شده باشد.
  • دیه غیرمقدر: دیه‌ای است که میزان آن در شرع مشخص نشده است و به وسیله قاضی دادگاه تعیین می‌شود.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، حال باید ببینیم میزان ارش را چگونه تعیین می‌کنند؟ دادگاه و مقام قضایی با توجه به موارد زیر میزان ارش را مشخص می‌کند:

  • نوع جرایم و تاثیر آن بر فرد آسیب‌دیده
  • میزان خسارت
  • نرخ دیه
  • گزارش کارشناس

مهم‌ترین تفاوت‌های ارش و دیه

در ادامه تفاوت‌های میان ارش و دیه را با هم بررسی می‌کنیم:

  • اولین تفاوت، در نحوه تعیین میزان ارش و دیه است. میزان دیه را شارع مقدس، تعیین می‌کند. اما ارش بر اساس مقررات قانونی و به وسیله قاضی دادگاه مشخص می‌شود.
  • تفاوت دیگر را می‌توان، در میزان دیه برای زن و مرد به حساب آورد. در محاسبه دیه کامل انسان برای زن و مرد، دیه مرد، دو برابر دیه زن است. اما با توجه به ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی برای پرداخت ارش، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
  • همچنین با توجه به ماده ۵۴۸ قانون مجازات اسلامی، میزان و مقدار ارش یک جنایت در اعضا و منافع، بیشتر از دیه آن عضو و منفعت نخواهد بود.
پرداخت خسارات بدنی و دیه توسط بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارات بدنی و دیه توسط بیمه شخص ثالث

انواع دیه چیست؟

دیه در شرایط مختلف، دارای انواع گوناگونی است. میزان دیه را براساس نوع آسیب وارده به انسان به انواع زیر تقسیم کرده‌اند:

  • دیه جان: آسیبی که با قصد و اختیار وارد می‌شود. بنا بر حکم شرع، این امر موجب حق قصاص، برای آسیب دیده خواهد شد. فرد آسیب دیده می‌تواند، از قصاص چشم‌پوشی کرده و دیه دریافت نماید.
  • دیه قتل: این دیه به وسیله قوه قضاییه مشخص می‌شود و دیه کامل انسان است. بنابراین اگر فردی مرتکب به قتل شود، ملزم به پرداخت دیه کامل به خانواده مقتول است. در قتل نفس، دیه زن و مرد با هم تفاوت دارد و این تفاوت در قوانین جزایی ایران است.
  • دیه شبه عمد: فرد مجرم، قصد ارتکاب جرم منجر به آسیب دارد، ولی قصد او ارتکاب خود جنایت نیست. به عنوان مثال برای ادب کردن، فردی را کتک بزنیم ولی در اثر این کتک زدن، فرد جان خود را از دست بدهد.
  • دیه مقدر: مقدار آن در شرع مشخص است، دیه یک چشم نصف دیه کامل است، دیه یک انگشت، عشر دیه و یا دیه یک بند از انگشت، بسته به دو بندی یا سه بندی بودن انگشت، نصف یا ثلث از عشر دیه کامل است. بنابراین در این خصوص، دادگاه نیازی نمی‌بیند، که با قرار کارشناسی از صاحبان فن و متخصصین امر که غالبا پزشکی قانونی است، تقاضای ارزیابی مقدار آن را بخواهد و به راحتی تشخیص می‌دهد، دیه مقدر چند درصد است.
  • خطای محض: نه قصد جنایت وجود دارد و نه انجام کار منجر به آن خسارت شده است. به عنوان مثال، هنگام بازی افراد، توپ، شیشه پنجره خانه‌ای را بشکند و محکم به سر فرد حاضر در آن خانه خورده و سبب مرگ او شود.
  • دیه جنین در تصادف را در مقاله مربوط به آن، به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.
  • دیه اعضای بدن: این دیه به این صورت تعیین می‌شود، که اگر فردی به صورت عمدی یا غیرعمدی به فردی آسیب وارد کند، ملزم به پرداخت دیه آسیب است. مثلا اگر یک عضو که فقط همان یکی از آن وجود دارد، آسیب ببیند، فرد باید دیه کامل و در صورتی که مثلا یک چشم آسیب ببیند، باید نصف دیه را پرداخت کند.
  • دیه منافع اعضا: دیه منافع اعضا برای زمانی است که، حواس افراد آسیب می‌بیند. برای مثال؛ ممکن است در نزاعی، گوش فرد آسیب نبیند، اما شنوایی آن از دست برود، در این حالت فرد مجرم، باید دیه منافع را پرداخت کند. دیه منافع اعضا به حواسی مانند بینایی، عقل، بویایی، شنوایی و مواردی از این دست، تعلق می‌گیرد.

طبق تعریف دیه که در بالا اشاره کردیم، اگر جرایم غیرعمدی با آسیب به جان، اعضای بدن و نقص عضو همراه باشند، با دیه معین جبران خواهد شد. مقدار دیه را شرع تعیین می‌کند. فرد بزهکار، مجرم یا ورثه او، باید این میزان دیه مشخص را به طرف مقابل بپردازد. حال که با مفهوم دیه و انواع آن آشنا شدیم، شاید بپرسید: قیمت دیه انسان چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ دیه چگونه محاسبه می‌شود؟

بعد از صحبت در مورد دیه و انواع مختلف آن، بهتر است در مورد چگونگی محاسبه مبلغ دیه هم با شما صحبت کنیم. یکی از سوالات پرتکراری که از ما می‌پرسند، این است که؛ چگونه میزان نرخ دیه تعیین می‌شود؟ بهتر است بدانید که، نرخ دیه، امری مادی محسوب می‌شود. همانند هر امر مادی و مالی دیگری، نرخ و میزان دیه برای مجرم و مقصر حوادث از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه میزان دیه هر سال، نسبت به سال قبل تغییر خواهد کرد. دلیل این تغییر نرخ دیه را می‌توان، در نرخ تورم ایران یافت. با توجه به نرخ فزاینده تورم، هر سال قیمت دیه رشد می‌کند.

هر ساله بعد از اعلام درصد تورم از سوی بانک مرکزی، قوه قضاییه نرخ دیه کامل انسان را تعیین می‌کند. سپس این نرخ دیه معین، به ارگان‌ها و افراد اطلاع رسانی خواهد شد. طبق قانون مجازات اسلامی، مبلغ دیه کامل انسان، معادل نرخ روز ۱۰۰ شتر سالم، خواهد بود. البته معیارهای جامعه امروزی نیز در تعیین مبلغ دیه دخیل هستند. البته به هر حال؛ باید قیمت روز دیه را در نظر گرفت.

محاسبه دیه تصادف

در هنگام بروز حوادث رانندگی و تصادفات، پزشکی قانونی میزان صدمات وارد به فرد را به دادگاه اعلام می‌کند. سپس دادگاه با توجه به نرخ دیه، در آن سال و میزان آسیب‌های وارد شده به فرد، میزان خسارت جانی را تعیین خواهد کرد. یعنی به طور کلی میزان دیه پرداختی، به وسیله قانون مجازات کشور مشخص می‌شود. البته برای بسیاری از جرایم هم دیه، مشخصی تعیین نکرده‌اند، به همین دلیل دیه، برای این جرایم به وسیله گواهی پزشکی قانونی تعیین می‌شود.

چگونه مبلغ دیه در ماه‌های حرام محاسبه خواهد شد؟

شاید برایتان سوال باشد، که ماه‌های حرام شامل چه ماه‌هایی هستند؟ ماه‌های حرام شامل ذی القعده (۱ تا ۲۹ خرداد)، ذی الحجه (۳۰ خرداد تا ۲۸ تیر)، محرم (۲۹ تیر تا ۲۶ مرداد) و رجب (۲۴ دی تا ۲۲ بهمن) است و دیه در این ماه‌ها، به میزان یک سوم مبلغ کل، افزایش می‌یابد. برای مثال در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به دیه کامل در ماه‌های حرام اضافه خواهد شد.

اگر کسی در ماه عادی صدمه ببیند ولی در ماه حرام فوت شود، میزان دیه عادی بدون افزایش سهم ۱/۳ ماه حرام پرداخت می‌گردد. ولی اگر هر دوی آسیب و فوت در ماه حرام صورت گیرد، دیه تشدید شده و مطابق نرخ ماه حرام پرداخت خواهد شد. 

محاسبه نرخ دیه، در ماه‌های حرام و غیرحرام متفاوت خواهد بود. احتمالا می‌پرسید؛ اگر رفتار مجرمانه و آسیب بدنی مثلا؛ تصادف رانندگی و خسارت جانی در ماه حرام یا در محدوده مکانی مکه صورت گیرد، قیمت دیه چگونه محاسبه می‌شود ؟ بهتر است بدانید در این شرایط، یک سوم از مبلغ دیه، به مبلغ کامل دیه در ماه‌های غیرحرام، افزوده می‌شود.

حال ببینیم که نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ جدول قیمت دیه چگونه خواهد بود؟

نرخ دیه ۱۴۰۳ مصوب قوه قضاییه 

دیه مرد و زن در سال 1403

دیه مرد و زن در سال ۱۴۰۳

مبلغ نرخ دیه در ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد. مبلغ دیه کامل انسال در سال ۱۴۰۳ در ماه حرام برابر با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه غیرحرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۳، نسبت به سال ۱۴۰۲، با افزایش ۳۳ درصدی همراه بود. مبلغ دیه در تعیین حق بیمه پایه، بعضی بیمه‌ها، نظیر بیمه شخص ثالث مد نظر قرار می‌گیرد.

مقایسه نرخ دیه در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۳

همان‌طور که گفتیم مبلغ دیه در سال‌های مختلف یکسان نیست. برای این‌که دید بهتری به این موضوع داشته باشید، در جدول زیر نرخ دیه را در سال‌های اخیر برای شما آورده‌ایم.

سال

مبلغ دیه در ماه های غیر حرام

مبلغ دیه در ماه های حرام

۱۳۸۹

۴۵ میلیون تومان

۶۰ میلیون تومان

۱۳۹۰

۶۷ میلیون تومان

۹۰ میلیون تومان

۱۳۹۱

۹۴ میلیون تومان

۱۲۵.۳ میلیون تومان

۱۳۹۲

۱۱۳ میلیون تومان

۱۵۰.۶ میلیون تومان

۱۳۹۳

۱۵۰ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۱۳۹۴

۱۶۵ میلیون تومان

۲۲۰ میلیون تومان

۱۳۹۵

۱۹۰ میلیون تومان

۲۵۳ میلیون تومان

۱۳۹۶

۲۱۰ میلیون تومان

۲۸۰ میلیون تومان

۱۳۹۷

۲۳۱ میلیون تومان

۳۰۸ میلیون تومان

۱۳۹۸

۲۷۰ میلیون تومان

۳۶۰ میلیون تومان

۱۳۹۹

۳۳۰ میلیون تومان

۴۴۰ میلیون تومان

۱۴۰۰

۴۸۰ میلیون تومان

۶۴۰ میلیون تومان

۱۴۰۱

۶۰۰ میلیون تومان

۸۰۰ میلیون تومان

۱۴۰۲

۹۰۰ میلیون تومان

۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

۱۴۰۳

۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

 

بر اساس ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مصوب در سال ۱۳۹۵ در خصوص حوادث رانندگی، شرکت بیمه‌گر موظف است، مبلغ دیه تصادف منجر به فوت و جرح را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین به زیان‌دیدگان پرداخت کند. به عبارتی دیه زن و مرد در این شرایط یکسان است. برای اینکه بدانید، چگونه بعد از تصادف، خیلی سریع دیه را دریافت کنید، مقاله دریافت دیه بعد از تصادف را مطالعه کنید.

جدول نرخ دیه ۱۴۰۳

جدول میزان دیه سال ۱۴۰۳ به صورت کامل در ادامه آورده شده‌است:

دیه شکستگی استخوان دست که مطلوب التیام یابد

۱۲۰ میلیون تومان

دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام

۱۲۰ میلیون تومان

دیه شکستگی بینی

۱۲۰ میلیون تومان

دیه شکستگی ترقوه

۴۸ میلیون تومان

دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه

۱۲۰ میلیون تومان

دیه زخم شدگی در حد حارصه

۱۲ میلیون تومان

دیه زخم شدگی در حد دامیه

۲۴ میلیون تومان

دیه دندان های پیشین که کامل ساقط شوند

۶۰ میلیون تومان

دیه دندان های پشتی که کامل ساقط شوند

۴۰ میلیون تومان

دیه یک دست

۶۰۰ میلیون تومان

دیه یک پا

۶۰۰ میلیون تومان

دیه شکستگی دنده های محیط بر قلب

۳۰ میلیون تومان

دیه خردشدگی استخوان مطلوب التیام یافته

۱۲۰ میلیون تومان

همان‌طور که گفتیم، برای محاسبه دیه عوامل متفاوتی را در نظر می‌گیرند. براساس قانون دیه هر قسمت از بدن انسان دارای مقدار مشخصی دیه است. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو است. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر می‌گیرند، که چه منفعتی از عضو ساقط شده است. معمولا هنگام محاسبه دیه، دادگاه مبلغ را به شکل درصدی از دیه کامل انسان تعیین می‌کند و آن را با توجه به نرخ دیه در آن سال مورد محاسبه قرار می‌دهد.

محاسبه انواع دیه و ارش جراحت‌های وارد شده به سر و صورت بر اساس قانون مجازات اسلامی

در جدول زیر درصد دیه برای برخی از انواع جراحات را برای شما ذکر می‌کنیم:

نوع آسیب 

درصد دیه بر اساس قانون

حارصه

خراش پوست در حالتی که خون جاری نشود (یک صدم دیه کامل)

دامیه

جراحت سطحی و بریدگی گوشت همراه با خون ریزی (دو صدم دیه کامل)

متلاحمه 

بریدگی عمیق گوشت در حالتی که به استخوان نرسد (سه صدم دیه کامل)

سمحاق

جراحتی که به پوست روی استخوان برسد (چهار صدم دیه کامل)

موضحه

جراحتی که موجب نمایان شدن استخوان شود (پنج صدم دیه کامل)

هاشمه 

شکستگی استخوان بدون جراحت (۱۰ صدم دیه کامل)

منقله

جراحتی که درمان آن به وسیله جا به جا کردن استخوان صورت پذیرد ( ۱۵ صدم دیه کامل)

مامومه

جراحتی که به کیسه مغز برسد ( یک سوم دیه کامل)

دامغه

پارگی کیسه مغز که علاوه بر دیه شکستگی سر، ارش پاره شدن کیسه مغز را هم شامل می‌شود. 

جدول محاسبه آسیب‌ها و جراحت‌های وارد شده به بدن 

 در مورد انواع دیه و ارش جراحت‌هایی که به بدن وارد می‌شود، باید بدانید که به آن، به اندازه نصف جراحات وارد شده، به سر و صورت، دیه تعلق می‌گیرد. ارش و جراحت‌های وارد شده به بدن، به شکل زیر محاسبه می‌شود.

نوع آسیب

درصد محاسبه دیه

حارصه

خراش پوست در حالتی که خون جاری نشود (۰.۰۵ دیه کامل)

دامیه

پارگی کیسه مغز که علاوه بر دیه شکستگی سر، ارش پاره شدن کیسه مغز را هم شامل می‌شود. (۰.۰۱ دیه کامل)

متلاحمه

بریدگی عمیق گوشت در حالتی که به استخوان نرسد (۱.۵ صدم دیه کامل)

سمحاق

جراحتی که به پوست روی استخوان برسد (دو صدم دیه کامل)

نحوه محاسبه دیه در پزشکی قانونی

قوه قضاییه هر سال با توجه به شاخص‌های اقتصادی، دیه را محاسبه می‌کند. همان‌‌طور که گفتیم، براساس قوانین فقهی دیه کامل یک انسان صد شتر، تعیین شده است. قوه قضاییه معادل آن را هر سال محاسبه و اعلام می‌کند. محاسبه دیه جراحت با توجه به میزان صدمه مانند خراش، کبودی، سیاهی، جراحت همراه خونریزی و شکافته شدن گوشت و موارد این چنینی، تعیین می‌شود. براساس ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی و با استناد به آن می‌توان، دیه جراحت را دریافت کرد. در صورتی که عضوی از بدن به طور کامل از بین برود، دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

دیه زن چقدر است؟ شرایط پرداخت دیه کامل برای بانوان

دیه زنان در سال 1403

دیه زنان در سال ۱۴۰۳

با توجه به شرع اسلام که قوانین کشور ما بر پایه آن تصویب می‌شود، دیه کامل زن، نصف دیه کامل مرد است. بر این اساس، دیه کامل زن در سال ۱۴۰۳ و در ماه‌های حرام، معادل ۸۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام برابر با ۶۰۰ میلیون تومان است. البته در ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که اگر مبلغ خسارت جانی وارد شده به بانوان، تا یک سوم دیه کامل باشد، میزان دیه برابر با مرد محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال، با توجه به اطلاعات «جدول نرخ دیه ۱۴۰۳» که بالاتر به آن اشاره کردیم، «دیه خردشدگی استخوان مطلوب التیام یافته» برای امسال معادل ۱۲۰ میلیون تومان است که از یک سوم دیه (یعنی ۴۰۰ میلیون تومان) کمتر است. در نتیجه فردی که چنین آسیبی را به بانویی وارد کند، باید دیه ایشان را به صورت کامل پرداخت کند. در صورتی که خسارت بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، مبلغ دیه نصف می‌شود.

قانون برابری دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی

دیه زن در تصادف چقدر است؟ در ابتدای سال ۱۴۰۳، قانون جدیدی تصویب شد که بر اساس آن، دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی برابر اعلام شد. طبق این مطلب که در ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث به آن اشاره شده است، مبلغ مابه‌التفاوت دیه بانوان به وسیله صندوق خسارات بدنی بیمه مرکزی پرداخت خواهد شد. در صورتی که وسیله نقلیه فاقد بیمه‌نامه باشد، این کل مبلغ دیه (کامل) بر عهده راننده است. اگر راننده به عمد آسیبی به اشخاص وارد کند، موظف است تمام خسارت را شخصاً پرداخت کند و شرکت بیمه وظیفه‌ای در قبال این موضوع ندارد.

نحوه محاسبه درصد دیه بر اساس قانون مجازات اسلامی

برای محاسبه درصد دیه لازم است که، هم در مورد نرخ دیه در هر سال و هم در مورد ماه‌های حرام یا عادی، اطلاعاتی داشته باشیم. اهمیت این موضوع در این است، که درصد دیه با توجه به نرخ دیه، در سال مشخص می‌شود. برای مثال اگر بر اساس حکم و محاسبه دیه توسط قاضی دادگاه در سال ۱۴۰۳ برای جراحت به وجود آمده، ۱۰ درصد از میزان دیه کامل را تعیین کنند، این ده درصد با توجه به نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۳ مورد محاسبه قرار می‌گیرد و ده درصد آن مبلغی برابر با، ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود.

افزایش نرخ دیه ۱۴۰۳ و تاثیر آن بر جبران خسارات بیمه اتومبیل

خسارات جانی بیمه شخص ثالث، متناسب با مبلغ دیه کامل یک فرد مسلمان، محاسبه می‌شود. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث نیز، با در نظر گرفتن ۲٫۵ درصد مبلغ دیه در ماه حرام تعیین می‌گردد. نرخ دیه برای خودروهای نامتعارف در قوانین بیمه شخص ثالث از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا تعریف خودروهای نامتعارف به نرخ دیه وابسته است. خودروهای غیرمتعارف به خودروهایی گفته می‌شود؛ که قیمتشان بیشتر از نصف مبلغ دیه در ماه حرام آن سال باشد.

خسارت این نوع خودروها بر اساس قاعده نسبی محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال خودروی نامتعارف درسال ۱۴۰۳ به ماشین‌هایی گفته می‌شود که نرخ بالای ۸۰۰ میلیون تومان دارد. خودروهای کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان، به عنوان خودروی متعارف شناخته خواهند شد. با توجه به شرایط زیر، در صورت بروز حوادثی که تنها به خسارت مالی منجر می‌شود، نیازی به کروکی پلیس و گزارش راهنمایی و رانندگی نیست:

  1. خسارت مالی کمتر از حداقل نرخ خسارت مالی: ۳۰ میلیون
  2. عدم بروز خسارت جانی
  3. مقصر و آسیب دیده حادثه رانندگی هر دو دارای گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه باشند.

تاثیر نرخ دیه بر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ۱۴۰۳

همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی، از قبیل موتورسیکلت و خودرو الزام قانونی به تهیه بیمه شخص ثالث دارند. این بیمه‌نامه، خسارات جانی و مالی شخص ثالث را در صورت بروز حوادث جبران خواهد کرد. شرکت‌های بیمه نرخ بیمه شخص ثالث موتور و قیمت بیمه شخص ثالث را برحسب، نرخ پایه بیمه شخص ثالث، تعیین می‌کنند.

همان‌طو که تاکنون متوجه شدید، نرخ پایه بیمه شخص ثالث نیز منوط به نرخ دیه انسان کامل است. بنابراین، اگر اجبار قانونی بیمه شخص ثالث را نادیده بگیریم، با رشد ۳۳ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۳، تعداد بالایی از افراد در خرید این بیمه با توجه به نرخ بالای آن، به مشکل برمی‌خورند. این امر، بیمه‌گریزی و ناامنی روحی رانندگان را سبب می‌گردد. در نهایت عدم آسودگی خیال رانندگان خودرو و موتورسیکلت موجب افزایش آمار تصادفات رانندگی می‌شود.

مطالعه مقاله بیمه شخص ثالث چیست به شما پیشنهاد می‌شود!

رابطه قیمت دیه و قیمت بیمه ماشین

افزایش نرخ دیه بر قیمت بیمه شخص ثالث موثر است.

افزایش نرخ دیه و بالا رفتن قیمت بیمه شخص ثالث، حمایت و همدلی شرکت‌های بیمه، نمایندگی‌های بیمه و سامانه‌های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام را برای همیاری با بیمه‌گزاران می‌طلبد. این نهادها با ارائه راهکارهای مناسب در شرایط تورمی، مجددا همراهی خود را، با اقشار مختلف مردم ثابت خواهند کرد. البته این نکته را هم بدانید، که در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث باید خودتان تمامی خسارات را بپردازید.

به این نکته دقت داشته باشید که در ابتدای هر سال نیازی به تغییر بیمه برای افزایش پوشش جانی آن، نیست؛ اما برای افزایش تعهد مالی نیاز است که الحاقیه بیمه خودرو بگیرید.

بیمه دات کام که همواره در صدد کسب رضایت بیمه‌گزاران عزیز بوده است، با درک مسئولیت اجتماعی خود، ارائه تخفیفات بیمه شخص ثالث و بالا بردن سطح خدمات خود، درصدد است تا باری را از دوش همه افراد جامعه مخصوصا رانندگان بردارد. لذا می‌توان با ارجاع به تحقیقات بازار، می توان بیمه دات کام را به عنوان ارائه دهنده بیمه شخص ثالث با بهترین قیمت معرفی کرد. به علاوه بیمه دات کام، با جشنواره‌های تخفیف و کمپین های خلاقانه، درتلاش است که هرچه بیشتر در کنار بیمه‌گزارارن عزیز باشد و با چنین اقداماتی، گامی در جهت ارتقای فرهنگ بیمه و رانندگی ایمن بردارد.

نرخ دیه بر زندگی شهروندان مؤثر خواهد بود!

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ موضوعی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. امیدواریم که هیچکدام از شما عزیزان، هیچوقت درگیر مسائل مربوط به دیه نشوید، زیرا قطعاً حادثه‌ای تلخ پشت این موضوع است. به هر حال احتمال دارد افرادی در زمان‌های مختلف نیاز به دسترسی به چنین اطلاعاتی داشته باشند. امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ تمام سوالات خود در مورد نرخ دیه را دریافت کرده باشید. حال اگر درمورد نرخ دیه در بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه غرامت بر اساس دیه در بیمه‌نامه اشخاص ثالث ابهامی دارید، می‌توانید با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید یا سوال خود را در قسمت نظرات این مقاله ثبت کنید، تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

لیست برچسب ها
آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
دریافت سریع خلافی خودرو
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بدهی خودرو / کارشناسی و معامله / مقالات بیمه شخص ثالث

نکات معامله ماشین و روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو در ۱۴۰۳

برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، وضعیت جرائم رانندگی مالک را بررسی کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکات معامله ماشین و روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / مقالات بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به پلاک جدید (قانون انتقال بیمه ثالث ۱۴۰۳)

تخفیفات عدم خسارت هنگام انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین دغدغه رانندگان خودرو است. چون اگر فرد از درصد بالایی تخفیفات به دلیل رانندگی ایمن خود برخوردار باشد، در هنگام خرید بر کاهش قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر چشمگیری دارد.

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
هلن
۲۳ فروردین ۱۴۰۳

درود و عرض ادب
من مورد تصادف داشتم،
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ حکم نهایی دادگاه اومد،
سوالم اینکه
بیمه ایران به نرخ ۴۰۲ خسارت پرداخت میکنه یا ۴۰۳؟

و چقدر زمان میبره؟

ممنون از پاسخگویی

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    پرداخت خسارت به نرخ روز و با توجه به ارزیابی انجام شده صورت می گیرد.

person
Mohamad kiani
۲۳ فروردین ۱۴۰۳

سلام خواهرزاده من تقریبا مهر ۱۴۰۲ با یکی درگیر شد وبا پیچ گوشتی چانه طرفو زده البته زخم کوچکی بوده حالا طرف رفته شکایت کرده و ۳ درصد دیه کامل واسه خواهرزادم اومده آیا این دیه طبق دیه ۴۰۲ حساب میشه یا ۴۰۳؟ مورد بعدی اینکه ۳درصد دیه کامل چقدر میشه ممنون لطفا پاسخ مرا بفرستید؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    دیه به نرخ روز محاسبه می شود.

    person
    هلن
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

    به نرخ روز یعنی چی؟

person
صداقت
۲۲ فروردین ۱۴۰۳

سلام عرض ادب من درتصادف شکستگی لگن وخردشدن استخوان کف پاچپ شکستگی دنده ۳و۸ پارگی کفصول مفصل زانوی راست دارم کسی هست برام مقدارش تعیین کنه ممنون میشم که چنددرصدبهم تعلق میگیره؟؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    برای تعیین میزان دیه باید حتما به پزشکی قانونی مراجعه کنید.

person
محمد کریمی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳

باسلام من در سال ۱۴۰۲ با ماشین خودم تصادف کردم و دیه من در سال ۱۴۰۲ صادر شد ولی پرداخت نشد آیا دیه من به نرخ ۱۴۰۲ پراخت میشه یا ۱۴۰۳

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    پرداخت دیه به نرخ روز است.

person
افشین
۰۲ فروردین ۱۴۰۳

سلام و خسته نباشید من در تیر ماه ۱۴۰۲ دعوا و ضرب و جر رخ داد و دست من شکست و پس از گذشت چند ماه من تونستم با یه سری شواهد طرف مقابل رو محکوم کنم فقط قاضی بعد عید جلسه ای رو میزاره برای حکم نهایی فقط میخواستم بدونم دیه من به نرخ روز (۱۴۰۳)حساب میشه یا به نرخ سال ۱۴۰۲ با تشکر

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    دیه به نرخ روز محاسبه می شود.

person
مجتبی
۲۸ اسفند ۱۴۰۲

سلام اگر کسی در سال ۱۴۰۲ بیمه کرده باشه و در سال بعد تصادف کنه مابه التفاوت مبلغ دیه رو چه کسی باید پرداخت کنه؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    بیمه شخص ثالث خسارت دیه را پرداخت می کند. در مورد خسارت مالی با توجه به سقف تعهداتش عمل می کند.

person
زهره اشتاب
۲۷ اسفند ۱۴۰۲

سلام خسته نباشیدمن تصادف کردم ماشین بهم زد وفرار کردواینکه واین جواب پزشک قانونی به دادگاه بوده ۱کبودی زیر چشم،سطح داخلی زانوی چپ،فوقانی خارجی ساق چپ،میانی خارجی ساق چپ،میان خارجی ساق چپ،سطح داخلی زانوی راست،سیاه شدی بالای لب فوقانی تاسمت چپ صورت،سائیدگی حارصه سطح خارجی زانوی چپ،فوق خارجی ساق چپ،سطح داخلی زانوی راست ،سیاه شدگی مخاط لب فوقانی که تا روی لب امتدادیافته،تورم متوسط سمت چپ لب فوقانی،سطح داخلی زانوی چپ،خراشیدگی حارصه محل ورودی سوراخ سمت چپ بینی،آسیب خفیف نسوج نرم گردمن،شانه راست،پای چپ طبق پرونده،خونریزی از بینی طبق پرونده،کندگی قطعه کوچک ازسطح فوقانی استخوان درست نی ساق چپ،پارگی نسبی رباط متقاطع قدامی زانوی چپ،ودراخر معاینه زده برج پنج چهارصدو سه .خاستم ببینم به من دیه تعلق میگیرد

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    میزان دقیق دیه توسط پزشکی قانونی و مراجع قضایی تعیین می شود.

person
سما
۲۷ اسفند ۱۴۰۲

سلام وعرض ادب.من برج۹تصادف کردم و ۱درصد و ۳دینار و۲درهم درصد واسم دیه بریدن پروندم هنوز شوراس گفتن بعدازعید بهت زنگ میزنیم بیای حالا واسم سواله پرداختیشو ب نرخ ۱۴۰۲ میریزن یا ۱۴۰۳؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۶ فروردین ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز
    پرداخت دیه به نرخ روز است.

person
Negin
۲۵ اسفند ۱۴۰۲

سلام خسته نباشید… من سال ۱۴۰۱/۷ تصادف کردم که تا طی شدن مراحل قانونی کار به ۱۴۰۲ رسید که اون موقع گفتن که دیه من دویستو خورده ای میباشد ولی تا الان دیه ی من پرداخت نشده و وقتی پیگیری میکنم میگن که پول ندارن که من احساس میکنم بهانه میاورند و اولویت را به افراد دیگری میدهند حالا سوال من این است که آیا برای واریز نکردن این مبلغ از دیه دیر نشده است؟؟؟؟ و آیا با آمدن سال ۱۴۰۳ دیه ی من طبق سال جدید محاسبه میشود یا همان دویست میلیون خواهد بود؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید🙏❤

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    برای پیگیری این موضوع باید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید.

person
شاهین قهرمانی فر
۲۵ اسفند ۱۴۰۲

با سلام و درود
لطفا میزان دیه را محاسبه کنید
رأی دادگاه
در خصوص اتهام آقای … آزاد با قرار التزام به حضور با تعیین وجه التزام، دائر بر تسبیب در ایراد صدمه بدنی غیر عمدی به میزان ۲۰ در صد تقصیر ، موضوع شکایت آقای شاهین …. با این شرح که متهم مستاجر و بهره بردار سالن ورزشی است، شاکی بعنوان بازیکن در آن فعالیت که منجر به وقوع حادثه میشود لذا نظر به اظهارات شاکی، گواهی پزشکی قانونی ضم ،پرونده نظریه هیات کارشناسی ۵ نفره در خصوص میزان تقصیر که مصون از اعتراض مانده است اقاریر صریح و مقرون به واقع متهم ، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست اصداری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل و اظهارات و اقرار منهم در دادسرا و لایحه دفاعیه ارایه شده به دادگاه و ملاحظه پرونده استنادی و رای صادر شده از شعبه محترم ۱۰۶ دادگاه کیفری دو اردبیل و سایر قرائن و شواهد موجود در پرونده دادگاه بزه انتسابی به منهم موصوف را محرز و مسلم تشخیص و مستنداً به ماده ۳۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ،۲ ،۱۷ ،۱۴۳ ۱۴۵ ۴۴۸ ۴۴۹ ، ۴۶۲، ۴۸۸ ۴۸۹، ۵۶۸۵۶۹۵۵۹ ، ۷۰۹۵۸۷ ۷۱۰ و ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم موصوف به پرداخت ۲۰ درصد دیه صدمات وارده به مصدوم به شرح ۱ چهار پنجم از یک سوم از یک دوم دیه کامل از بابت خرد شدگی انتهای تختانی استخوان زند اعلی -۲ هفت دهم درصد دیه کامل انسان از بابت ارش محدودیت خفیف خم شدن مچ دست راست -۳ یک درصد دیه کامل انسان از بابت اسیب غضروف مفصلی مچ دست راست در حق شاکی موصوف که حداکثر ظرف مدت دو سال قمری از تاریخ وقوع جنایت باید پرداخت گردد، صادر و اعلام مینماید رأی صادر شده حضوری بوده و به لحاظ میزان دیه مورد حکم مطابق بند ب ماده ۴۲۷ از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قطعى. باشد.

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    از طریق مقاله جدول دیه اعضای بدن می توانید مقدار تقریبی دیه را محاسبه کنید و میزان دقیق آن توسط مراجع قضایی تعیین می شود.

person
علی
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر جناب من خواهرم چند مدت پیش نشسته بود جایی و یه تیر کلت به سر ایشون اصابت شده و نزدیک جمجمه بود خود پزشکی قانونی تعجب کرد بخاطر زنده موندش خلاصه خواستم بدونم دیه ایشون چطور حساب میشه و آیا خرج و مخارج بیمارستان وعمل ایشون و هزینه های درمانیش تاثیری بر دیه ایشون داره یا خیر؟ ممکنه هزینه بیمارستان بالا باشد و تاثیری بر دیه ایشون نداشته باشد؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    میزان دیه و ارش توسط پزشکی قانونی تعیین می شود. در مورد هزینه های درمانی نیز باید با این مراجع صحبت کنید.

person
مسلم
۲۰ اسفند ۱۴۰۲

سلام جناب ببخشید بنده ۶ماه که کل کارهای بیمه را انجام دادم پدر اثر تصادف بوده وکسی که پاش شکسته فعلان بیمه پول را براش,نریخته والان می خواهد شکایت کند به نظر شما به جای می‌رسد

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    می توانند شکایت کنند در مورد نتیجه اطلاعی نداریم.

person
حسن
۱۸ اسفند ۱۴۰۲

سلام من تصادف کردم مقصرحادثه بودم پرونده درشورای حل اختلاف هست .مشینم بیمه داردایابیمه تمام دیه راپرداخت میکنه یابخشی رامن بایدپرداخت کنم

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بیمه خسارات وارد شده به اشخاص ثالث را پرداخت می کند.

    person
    شاهین قهرمانی فر
    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

    با سلام و درود و احترام
    لطفا میزان دیه صادر شده به شرح زیررا محاسبه نمائید.
    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم
    رأی دادگاه
    در خصوص اتهام آقای … آزاد با قرار التزام به حضور با تعیین وجه التزام، دائر بر تسبیب در ایراد صدمه بدنی غیر عمدی به میزان ۲۰ در صد تقصیر ، موضوع شکایت آقای شاهین …. با این شرح که متهم مستاجر و بهره بردار سالن ورزشی است، شاکی بعنوان بازیکن در آن فعالیت که منجر به وقوع حادثه میشود لذا نظر به اظهارات شاکی، گواهی پزشکی قانونی ضم ،پرونده نظریه هیات کارشناسی ۵ نفره در خصوص میزان تقصیر که مصون از اعتراض مانده است اقاریر صریح و مقرون به واقع متهم ، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست اصداری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل و اظهارات و اقرار منهم در دادسرا و لایحه دفاعیه ارایه شده به دادگاه و ملاحظه پرونده استنادی و رای صادر شده از شعبه محترم ۱۰۶ دادگاه کیفری دو اردبیل و سایر قرائن و شواهد موجود در پرونده دادگاه بزه انتسابی به منهم موصوف را محرز و مسلم تشخیص و مستنداً به ماده ۳۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ،۲ ،۱۷ ،۱۴۳ ۱۴۵ ۴۴۸ ۴۴۹ ، ۴۶۲، ۴۸۸ ۴۸۹، ۵۶۸۵۶۹۵۵۹ ، ۷۰۹۵۸۷ ۷۱۰ و ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم موصوف به پرداخت ۲۰ درصد دیه صدمات وارده به مصدوم به شرح ۱ چهار پنجم از یک سوم از یک دوم دیه کامل از بابت خرد شدگی انتهای تختانی استخوان زند اعلی -۲ هفت دهم درصد دیه کامل انسان از بابت ارش محدودیت خفیف خم شدن مچ دست راست -۳ یک درصد دیه کامل انسان از بابت اسیب غضروف مفصلی مچ دست راست در حق شاکی موصوف که حداکثر ظرف مدت دو سال قمری از تاریخ وقوع جنایت باید پرداخت گردد، صادر و اعلام مینماید رأی صادر شده حضوری بوده و به لحاظ میزان دیه مورد حکم مطابق بند ب ماده ۴۲۷ از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قطعى. باشد.

person
سعیدحمیدی
۱۷ اسفند ۱۴۰۲

سلام ایا اگر شخص مقصر خسارت ماشین رو درسال جاری ندهد ما میتونم درخواست بدیم سال اینده برای اینکه ب هرحال جنسا ۳۰درصد گرونمیشن با نرخ سال حدید کارشناسی بشن

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    این موضوع را باید از شرکت بیمه خود پیگیری کنید.

person
فرهاد
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

سلام خوب هستید آقا من با یکی درگیر شدم موجب شد ابری سمت راست من ۳ بخیه و بینی ام بشکنه خواستم ببینم دیه آن چقدر میشود

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    میزان دقیق دیه توسط پزشکی قانونی و مراجع قضایی تعیین می شود.

person
ارزو
۱۳ اسفند ۱۴۰۲

سلام پزشک طی قصور پزشکی باعث شد که لوله رحمی خود رو از دست بدم و طی شکایت ما ۷۵ درصد مقصر شناخته شد دیه که به ما تعلق میگیره چقدر هست ممنون

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    مقدار دیه توسط پزشکی قانونی و مراجع قضایی مشخص می شود.

person
محسن..
۱۳ اسفند ۱۴۰۲

سلام و درود خدمت عزیز بنده پزشکی قانونی جمعا ارش پارگیه قرینیه چشم و لکه زده ۳در صد دیکه کامل خواستمم ببینم چقد میشه ممنون و سپاسگذارم

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    این میزان را با توجه به نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ محاسبه کنید.

person
محسن
۱۳ اسفند ۱۴۰۲

سلام بنده پزشکی قانونی زده برام ک جمع ارش پارگیه قرینیه چشم سه درصد دیه کامل تعلوق میگردد میشه بگید چقد میشه ممنون و سپاس گزارم

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    دیه کامل برابر با ۹۰۰ میلیون تومان در ماه های عادی و یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ماه های حرام است. با توجه به این موضوع سه درصد را محاسبه نمایید.

person
شیرین
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر توی حادثه ی تصادف برام دیه تعیین شده و واریز شده واز بعد تصادف بی اختیاری ادرار دارم وپریود شدنم به چهارده پانزده روز میرسه آیا میتونم اینارو روی پرونده تصادف ببرم؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بله به پزشکی قانونی مراجعه کنید.

person
مهدی حسن زاده
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

سلام همسر بنده در ماه رجب امسال توسط همکارش با شوخی که انجام داد باعث پارگی روده بزرگ و جراحی چند ساعته و از مرگ ۱۰۰ در ۱۰۰ نجات پیدا گرد .حالا وکیل شرکت میگویند شما شکایت نکنید و تمامی هزینه ها رو پا پرداخت میکنیم و ارش به ایشون تعلق میگیره که بیمه مسولیت کارخونه به ایشون پرداخت میکنه .از طرفی تا یک سال کار سنگین نباید اجام بدهند و اینکه ایشون تا چند ماه کیسه وصل است بهشون و رده از شکم بیرون هست تا از داخل ترمیم بشه روده و مجدد جراحی بشه .تو این تایم همسرم توانایی کار ندارند .خارج از اون ما شغل دوم هم داشتیم ما عملا از همه چیز افتادیم .ایا میشه مبلغی اضافه تر به اون همکار بگیم به توافق برسیم بگیرم خسارت یه سال بیکاری بابت شغل دوم .یا اون بیمه که کارخونه گفته کافی و نمیتونیم بگیریم .از طرفی هر دو فرد بیکار شدن و گزارش به عنوان حادثه در کار گفته شده نه شوخی .ایا بهتر هست ما شکایت کنیم و تمامی خسارات رو از فرد بگیریم یا نه

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بله می توانید شکایت کنید. بهتر است قبل از هر اقدامی با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید.

person
مهرداد آسمانی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر ، یکی از آشنایان در ماه محرم عابر بودِ و ماشین بهش میزنه ، الان ۸ ماه در کماست و دکتر ها برای برگشت به حالت عادی قطع امید کردند میخواستم بدونم دیه بر اساس ماه حرام حساب میشه یا نه و مورد بعدی خدای نکرده در صورت فوت طول درمان و هزینه ها تاثیری بر دیه دارد یا خیر ؟ و مورد اخر چون فرد نان آور خانواده بودِ میشود از فرد خاطی شکایت کرد و درخواست پرداخت هزینه کرد؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    مبلغ خسارت براساس میزان دیه در ماه حرام مورد محاسبه قرار می گیرد. در چنین مواردی ارش نیز علاوه بر دیه محاسبه شده و به خانواده زیان دیده پرداخت می شود. بله می توانید شکایت کنید.

person
خدابخش
۱۰ اسفند ۱۴۰۲

سلام وخسته نباشید، بنده از شهریورماه درگیر پرونده حادثه درکار بودم، کارفرما بیمه من روپرداخت نکرده بود ومن دچارحادثا شدم وتاندون کتف دست راست من ۸میلیمتر بریده شدد بعدازکلی پیگیری پزشکی قانون برای من ۱درصد مشخص کرد که برحسب قانون میشه حدود ۹ملیون ایا فقط همین مبلغ پرداخت میشه هزینه رفت وامد هزینه پزشکی قانونی و…. که بیش از این گبلغ برای من تمام شده تازه باتوصیه پزشک منخصص هم نباید فعلا با دستم کارکنم، لطفأ دراین باره هرکه زودتر مرا راهنمایی کنید

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    دیه تعیین شده توسط پزشکی قانونی به شما پرداخت می شود.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید