۲۴ تیر ۱۴۰۳

عواقب خطرناک و جبران‌ناپذیر نداشتن بیمه شخص ثالث (آپدیت ۱۴۰۳)

در چه صورت بیمه شخص ثالث تعلق نمیگیرد؟ همان‌طور که می‌دانید، بیمه شخص ثالث، یکی از انواع بیمه خودرو است که خسارات جانی و مالی به اشخاص زیان‌دیده را پرداخت می‌کند. در قانون، این بیمه برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری (سواری، مسافری، خودروی بارکش، موتورسیکلت و…) اجباری است. وسیله‌ی نقلیه، بدون بیمه ثالث، مجاز به تردد نیست. بنابراین، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند، این وسیلۀ نقلیۀ را توقیف کرده و طبق قانون با رانندگان آن وسایل برخورد کند. در این مقاله قصد داریم شما را از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث مطلع کنیم. با ما همراه باشید.

مشکلات نداشتن بیمه شخص ثالث

بر اساس این قانون، همه افرادی که بیمه شخص ثالث دارند، باید هنگام رانندگی آن را همراه خود داشته‌باشند. جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟ در صورتی که خودرویی بیمه‌ شخص ثالث نداشته باشد و دچار حادثه شود، راننده تا زمان پرداخت خسارت جانی و مالی اشخاص زیان‌دیده، زندانی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیمه خودرو، می‌توانید راهنمای بیمه شخص ثالث را بخوانید.

خسارت مالی در بیمه شخص ثالث به معنای خسارتی است که در جریان حادثه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود. خسارت جانی هم به آسیبی گفته می‌شود که در جریان حادثه به افراد وارد می‌شود. برای هر یک از گروه‌های خسارت‌های جانی و مالی، سقف میزان پرداخت مشخصی وجود دارد. سقف پرداخت خسارت‌های جانی برابر با نرخ دیه کامل شخص مسلمان در ماه‌های حرام (یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳) و سقف پرداخت خسارت‌های مالی برابر با سقف مبلغ پوششی است که بیمه‌گزار زمان خرید بیمه انتخاب کرده‌است.

خطرات نداشتن بیمه شخص ثالث

بیمه خسارات تصادفات خودروهای فاقد بیمه ‌نامه را جبران نمی‌کند!

نکته مهم دیگر اینکه بیمه شخص ثالث، خسارت وارد به بدنه خودروی مقصر را پوشش نمی‌دهد. برای جبران این صدمات باید از بیمه بدنه استفاده کرد. بیمه بدنه، خسارت وارد شده به خودروی شخص بیمه‌گزار را هم در صورت وقوع تصادف یا خسارت ناشی از حوادث طبیعی جبران می‌کند. توجه کنید که بیمه کامل خودرو، خسارت‌هایی را که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، پوشش نمی‌دهد:

  • استهلاک خودرو
  • پارگی و ساییدگی معمولی
  • انواع خسارت‌ها و آسیب‌هایی که تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر به وجود آمده است.
  • انواع خسارت‌ها و آسیب‌هایی که در زمان نداشتن گواهی نامه رخ دهد.

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

با مطالبه‌گری و پیگیری‌های مداوم صندوق تامین خسارت‌های بدنی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، پلیس راهور ناجا موظف به وارد کردن جریمه وسایل نقلیه بدون بیمه شخص ثالث به فهرست جرایم رانندگی شد. در نامه‌ای که از سوی معاون عمران و توسعه شهری برای رییس پلیس ناجا ارسال شده است، شناسایی و اعمال جریمه وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث با اشاره به ماده ۴۲ قانون بیمه اجباری شخص ثالث ناشی از حوادث رانندگی به فرماندهی انتظامی سپرده شد.

از طرف دیگر با توجه به گسترش سامانه‌های هوشمند ثبت تردد و تخلف در سطح معابر کشور و توجه پلیس راهور به افزایش کاربرد این سامانه‌ها در کنترل ترافیک و تخلفات رانندگی، به تخصیص کد تخلف برای نداشتن بیمه شخص ثالث در سامانه‌های هوشمند برای ثبت تخلف مکانیزه و کاهش تخلفات تاکید شده است. همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است علاوه بر صدور برگ جریمه و الزام راننده متخلف به پرداخت آن، وسیله نقلیه را در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی یا مکان مطمئن دیگری، توقیف نماید. بنابر اعلام نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۳ نداشتن بیمه شخص با ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی همراه خواهد بود.

اگر می‌پرسید نداشتن بیمه در تصادف منجر به فوت چه عواقبی دارد؟ پرداخت دیه در صورت نداشتن بیمه به چه شکل است؟ بهتر است بدانید عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث، در حالت کلی به شرح زیر است:

  • در صورتی که پلیس جلوی خودروی شما را بگیرد، خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد.
  • اگر تصادفی روی دهد و مقصر باشید، شرکت بیمه‌گر خسارتی را جبران نخواهد کرد و شما باید تمامی هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کنید. عواقب تصادف در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر بیشتر خواهد بود.
  • در صورت وارد شدن خسارت جانی از جمله فوت و نداشتن بیمه خودرو، از نظر قانون به زندان منتقل خواهید شد. در حقیقت جرمتان سنگین‌تر خواهد بود.
  • خرید و فروش خودروهای بدون بیمه ممنوع است.
  • نداشتن بیمه شخص ثالث جزو جرایم ستاره دار است.
  • برای ترخیص خودروی خود یا در هنگام تمدید، باید جریمه دیرکرد را هم بپردازید.
  • جریمه ۱۵۰,۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ به همراه دارد.

دو مورد از مهم‌ترین عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث، مربوط به جریمه دیرکرد و همچنین پرداخت دیه است. البته که پرداخت دیه، بیشتر از همه اهمیت دارد.

البته دو نکته مهم زیر را هم در نظر بگیرید:

  • در حال حاضر دیگر نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث صادر نمی‌شود؛ پس اگر شما بیمه داشته باشید ولی کاغذی همراهتان نباشد، پلیس با استعلام می‌تواند پیگیری کند. پس در حقیقت چیزی به اسم گم شدن بیمه شخص ثالث دیگر وجود ندارد؛ مگر اینکه فرد آن را تمدید نکرده باشد.
  • در صورتی که راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد؛ بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می‌کند؛ اما بعد از مالک مقصر دریافت خواهد کرد.

خرید بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در صورت دیرکرد تمدید یا دیرکرد خرید بیمه شخص ثالث، شخص بیمه‌گزار باید جریمه مدت دیرکرد خودرو را نیز بپردازد و این جریمه قابل بخشش نیست. از سوی دیگر، فروش وسیله نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر نیست.

جریمه دیرکرد هر روز، برابر است با حق ‌بیمۀ کامل بدون تخفیف یک سال آن خودرو تقسیم بر ۳۶۵ روز سال. مبلغ جریمۀ دیرکردی که باید به صورت روزانه پرداخت شود، در جدول زیر نوشته شده‌است. توجه داشته باشید که فقط به مدت یک سال جریمه دیرکرد به‌ حق بیمه اضافه می‌شود و در صورت داشتن تأخیر بیش از یک سال، به مبلغ جریمه اضافه نمی‌شود و ثابت می‌ماند.

جدول جریمه دیر کرد بیمه ثالث

در جدول زیر جریمه دیرکرد برخی از خودروها را مشاهده می‌نمایید:

 

نوع وسیله نقلیهجریمه دیرکرد (به تومان)

سواری کمتر از ۴ سیلندر

۱۱.۳۱۲

سواری پیکان، پراید و سپند

۱۳.۳۹۶

سواری سایر چهار سیلندر

۱۵.۷۴۷

سواری بیش از چهار سیلندر

۱۷.۶۲۴

موتورسیکلت گازی

۲.۸۰۸

موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر

۳.۴۳۱

موتورسیکلت دو سیلندر به بالا

۳.۷۶۹

موتورسیکلت سه چرخ

۴.۰۵۳

بارکش تا ۱ تن

۱۳.۸۶۰

بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۱۶.۶۸۸

بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن

۲۱.۱۲۳

بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۲۷.۰۶۴

بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن

۳۱.۴۹۴

بارکش بیش از ۲۰ تن

۳۳.۳۷۶

میزان جریمه‌ی دیرکرد هیچ تأثیری بر تخفیف‌های خودرو ندارد و تخفیف‌های عدم خسارت به قوت خود باقی است. خوب است بدانید این جریمه به حساب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود؛ بنابراین، هیچ ربطی به نماینده ندارد. به همین علت است که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده نمی‌شود؛ اگر نماینده‌ای این کار را انجام دهد، تخلف محسوب می‌شود. فقط در یک صورت جریمۀ دیرکرد بخشیده‌می‌شود و آن هم زمانی است که خودرو در پارکینگ راهنمایی و رانندگی توقیف شده‌باشد. در این صورت، فرد می‌تواند با بردن نامه‌ی رفع توقیف به شرکت بیمه، از پرداخت جریمه دیرکرد معاف ‌شود. به یاد داشته‌باشید که تمدید نکردن ‌بیمه‌نامه شخص ثالث فرقی با نداشتن آن ندارد.

در صورت داشتن بیمه شخص ثالث، اگر حادثه پیش‌بینی نشده‌ای به وقوع بپیوندد یا اموالی به سرقت برود، بیمۀ خودرو تمام خسارت‌های مالی وارد شده به شما را جبران می‌کند. اگر تصادف یا حادثه‌ای منجر به جراحت جزئی یا کلی و یا مرگ‌ شود، بیمه‌کننده موظف است، طبق رأی نهایی دادگاه در هنگام رسیدگی به پرونده، کل هزینه تعیین شده خسارت را بپردازد و در این خصوص هیچ محدودیت پیش‌فرضی تعیین نشده‌است.

خرید بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارات با بیمه شخص ثالث

در صورت داشتن بیمه شخص ثالث، اگر حادثه‌ی پیش‌بینی نشده‌ای به وقوع بپیوندد یا اموالی به سرقت برود، بیمه خودرو، تمام خسارت‌های مالی وارد شده به شما را جبران می‌کند. اگر تصادف یا حادثه‌ای منجر به جراحت جزئی یا کلی و یا مرگ‌ شود؛ بیمه‌کننده موظف است، طبق رأی نهایی دادگاه در هنگام رسیدگی به پرونده، کل هزینه خسارت را بپردازد و در این خصوص هیچ محدودیت پیش‌فرضی تعیین نشده‌است.

شرکت‌های خودرو، اغلب در هنگام خرید وسیله نقلیه موتوری، آن را همراه با بیمه خودرو (شخص ثالث و بیمه بدنه) عرضه می‌کنند. بیمه به اندازه‌ی داشتن گواهینامه رانندگی مهم است و بدون آن ممکن است شما مجبور به پرداخت جریمه‌های هنگفتی شوید. میزان و نوع این جرایم در هر کشور متفاوت است. در برخی کشورها، شخص در صورت نداشتن بیمۀ خودرو باید گواهینامۀ رانندگی‌اش را واگذار کند یا نداشتن بیمه ممکن است باعث توقیف وسیلۀ نقلیه در هنگام حرکت شود.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص مجازات رانندگی بدون گواهینامه به اینجا مراجعه نمایید.

بد نیست این نکته را هم بدانید که پوشش های بیمه شخص ثالث تنها برای شخص ثالث منفعت دارد و فقط خسارتی را جبران می‌کند که به شخص ثالث وارد شده‌است؛ در حالی که بیمه کامل خودرو، خسارت وارد شده به خودروی شخص بیمه‌گزار را هم در صورت وقوع تصادف یا خسارت ناشی از حوادث طبیعی جبران می‌کند.

توجه کنید که بیمه کامل خودرو خسارت‌هایی را که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، پوشش نمی‌دهد:

  • استهلاک خودرو
  • پارگی و ساییدگی معمولی
  • انواع خسارت‌ها و آسیب‌هایی که تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر به وجود آمده‌است.
  • انواع خسارت‌ها و آسیب‌هایی که در زمانی رخ داده که راننده فاقد گواهینامۀ معتبر بوده‌است.

مجازات فوت شخص در تصادف

به هر حال، اگر شما تصادفی کنید و شخص مقابل فوت کند، شما از نظر قانون باید مجازات شوید. البته فوت بر اثر تصادف به عنوان قتل شبه عمد شناخته می‌شود و مجازات دیه و حبس دارد. در حقیقت اگر تصادف و فوت فرد به دلیل رعایت نکردن قوانین رانندگی مانند سرعت بالا یا رد شدن از چراغ قرمز و همچنین نداشتن مهارت کافی روی دهد، به عنوان قتل غیرعمد شناخته خواهد شد. فقط در صورتی قتل عمد شناخته می‌شود که راننده از قصد اقدام به زیر گرفتن عابر کند. به هر حال، در تصادفاتی که منجر به فوت می‌شود، جریمه حبس بین ۶ ماه تا ۳ سال و پرداخت دیه در نظر گرفته شده است. اینکه چه حکمی تعیین شود، قاضی تعیین خواهد کرد. حتی اگر اولیای دم هم رضایت دهند، باز مجازاتی برای فرد نظر گرفته خواهد شد.

در ضمن، اگر از ترس نداشتن بیمه شخص ثالث راننده متواری شود، باید بداند که مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف هم سنگین است؛ پس برای جلوگیری از بروز مشکلات غیر قابل جبران، هیچ‌وقت بدون گواهینامه و بیمه شخص ثالث رانندگی نکنید.

پرداخت دیه

دیه در حقیقت مبلغی است که فرد مقصر در قتل غیرعمد یا عمد، باید به فرد زیان دیده یا وراث او پرداخت کند. در تصادفات منجر به جرح یا فوت، فرد مقصر باید دیه‌ای را بپردازد. از آنجا هم که بیشتر چنین تصادفاتی غیرعمدی هستند، می‌توان با پرداخت دیه، علاوه بر دریافت رضایت آسیب دیده، از جرمی که بعداً برای فرد نوشته می‌شود، کم کرد.

انواع دیه

مسئله اصلی مبلغ دیه است. دیه به چهار دسته: دیه قتل، دیه اعضای بدن، دیه جراحت و دیه منافع اعضا، تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • دیه قتل: برای زمانی است که در تصادف فرد زیان دیده فوت کند. مبلغی پرداختی برابر با دیه کامل انسان در ماه حرام است.
  • دیه اعضای بدن: برای زمانی است که عضوی از یک بدن کامل از بین برود. اگر فقط یک عدد از عضو در بدن باشد، دیه کامل باید به فرد پرداخت شود؛ اما در صورتی که اعضا جفت بوده و یکی به طور کامل ناقص شود، نصف دیه به زیان دیده تعلق خواهد گرفت.
  • دیه‌ جراحت: مبلغ دیه پرداختی بر اساس نوع و میزان جراحت است که آن را پزشکی قانونی اعلام می‌کند.
  • دیه منافع اعضا: هم برای زمانی است که یکی از حواس پنج‌گانه کامل از بین برود.
عواقب و خطرات نداشتن بیمه ثالث خودرو

خرید و فروش خودرو فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است.

حالا در صورتی فرد، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، به‌هیچ‌وجه دیه به او تعلق نخواهد گرفت. در حقیقت، باید تمامی هزینه‌ها را فرد مقصر از جیب خود بپردازد. اگر فرد توان مالی برای پرداخت دیه را هم نداشته باشد، به زندان خواهد رفت. البته اگر راننده گواهینامه نداشته ولی خودرو بیمه داشته‌باشد، باید گفت که بخشی از دیه از طرف شرکت قابل جبران خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث آشنا کنیم. اینکه وسیله نقلیه شما از چه نوعی است، تفاوتی ندارد. اگر به هر حال بیمه وسیله نقلیه شما تمام شده باشد، توصیه می شود هرچه سریع‌تر بیمه را تمدید کنید. برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید خیلی سریع و راحت از طریق سامانه بیمه دات کام اقدام کنید. همچنین هر سؤالی هم در خصوص بیمه داشتید، می‌توانید در بخش کامنت نوشته تا کارشناسان در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند یا اینکه با شرکت تماس بگیرید.

 

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
دریافت سریع خلافی خودرو
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بدهی خودرو / کارشناسی و معامله / مقالات بیمه شخص ثالث

نکات معامله ماشین و روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو در ۱۴۰۳

برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، وضعیت جرائم رانندگی مالک را بررسی کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکات معامله ماشین و روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / مقالات بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به پلاک جدید (قانون انتقال بیمه ثالث ۱۴۰۳)

تخفیفات عدم خسارت هنگام انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین دغدغه رانندگان خودرو است. چون اگر فرد از درصد بالایی تخفیفات به دلیل رانندگی ایمن خود برخوردار باشد، در هنگام خرید بر کاهش قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر چشمگیری دارد.

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
مریم
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلام من ماشینم تصادف کرده از عقب زدن ب ماشین وماشین من بیمه نداشته و راننده هم گفتهرمیخواسته دنده عقب بگیره برلی همین ماشین من مقصر شده والان هم دیه جرحی و همدخسارت ماشین ها افتاده گردن من.من میخوام ماشینمو از پارکیتگ بیارم بیرون اگه راننده رو ک پشت فرمون بوده رو تحویل بدم من میتوتم خودرو خودمو بیرون بیارم یا نه

    person
    کارشناس بیمه
    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

    مریم عزیز؛ تخلف خودرو و راننده مقصر از یکدیگر جدا هستند. اگر شما جریمه‌های مربوط به خودرو را پرداخت کنید، می‌توانید خودرو را ترخیص کنید. اما با توجه به اینکه پرونده شما شامل آسیب جرحی است، شرایط پیچیده‌تری دارد و باید از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کنید.

person
فره
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلام وقت بخیر.
هم بیمه ثالث داشتم هم یه گواهینامه تاریخ گذشته.
تصادف کردیم یه رفیقم فوت کرد و الان گواهینامه جدیدم زده محدودیت سرعت تو برگه کروکی هم زدن سرعت غیرمجاز الان بیمه دیه رو پرداخت میکنه

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

    بله؛ بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. اگر خیلی از تاریخ اتمام گواهینامه شما نگذشته باشد، احتمالا فقط مبلغی تحت عنوان خسارت از شما دریافت می‌شود.

person
علی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلام پدر من با موتور بوده ماشین زده بهش.ولی متاسفانه
پدر من که موتوری بوده مقصر حساب شده الان نه گواهینامه موتور داره نه بیمه.آیا دیه بهش تعلق میگیره که من برم اعتراض بزنم ؟؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

    کاربر گرامی؛ اگر اعتراض شما در راستای تعیین مقصر باشد، در صورت مقصر اعلام شدن طرف مقابل، دیه به پدر شما تعلق می‌گیرد. اما اگر اعتراض شما در راستای دریافت دیه با همین شرایط است،‌ بی فایده است و در هر صورت دیه به پدر شما تعلق نمی‌گیرد.

person
محمود
۲۲ بهمن ۱۴۰۲

سلام.پدرم در تصادف با یک موتوری که فاقد بیمه و گواهینامه بود فوت شد،صندوق دیه ،دیه رو کامل پرداخت کرد و موتوری به کارشناسی که موقع تصادف صدرصد مقصر شمرده بود اعتراض کرد و حالا پدر من رو ۵۰ درصد مقصر شمردن،آیا ما نصف دیه واریز شده رو باید پس بدیم یا نه؟؟؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    در صورتی که تصادف ۵۰ ۵۰ اعلام شود فقط نیمی از دیه به شما تعلق می گیرد.

person
حسن
۲۲ بهمن ۱۴۰۲

سلام خسته نباشید ،یه پراید بدون گواهینامه و بیمه به من زده و من هم ماشینم به کس دیگه خورده وخسارت دیده ،مقصر صد در صد پراید شناخته شده میگه خسارت ندارم بدم ماشین هم مال پدرشه آیا میشه از بیمه ریکاوری استفاده کرد ؟تسکر

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    می توانید از راننده مقصر شکایت کنید و پرونده را به صندوق تامین خسارات بدنی انتقال دهید.

person
سعید خواجه وندی
۱۹ دی ۱۴۰۲

سلام . ماشین بنده دو روز هست که بیمه شخص ثالثم تمام شده و امروز از بدشانسی تصادف کردم که مقصر نبودم..
سئوالم اینه که بیمه من تمام شده خسارت به بنده تعلق میگره یا نه؟؟
با توجه به.اینکه ماشین طرف مقابل من که مقصر گرفته شده بیمه دارد.

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۰ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    در صورتی که شما مقصر نباشید بیمه خسارت شما را پرداخت می کند.

person
ابوذر
۱۴ دی ۱۴۰۲

سلام ؛ ماشینی از عقب زد به ماشینم و شخص ثالث نداشت و
آیا می‌تونه ماشینش رو از پارکینگ آزاد کنه؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۶ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    خیر برای ترخیص خودرو باید بیمه شخص ثالث داشته باشید.

person
تصادف بدون بیمه نامه
۱۲ دی ۱۴۰۲

سلام . خودرو یی به ماشین ام که پارک بوده محکم کوبیده و متواری از صحنه تصادف می کند . و کسی صدمه ندیده فقط خسارات وارد شده ، در زمان تصادف بیمه نامه ثالث و بدنه نداشته ! و کار به شکایت می رسد و یک ساله که از پرداخت خسارات خودداری می کند . لطفأ راهنمایی لازم به این سه سئوال من بنمایید : ۱ _آیا مجازات کیفری دارد کسی که فاقد بیمه نامه تصادف شدید بکند و اقدام به فرار ؟ ۲ _ قانون با راننده فراری خاطی چه برخوردی می کند ؟ ۳ _ من چطور می توانم هزینه خسارات وارده را بگیرم ؟ لطفأ بطور کامل توضیح دهید ممنون .

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۳ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    برای دریافت خسارت باید از راننده فراری شکایت کنید. راننده متخلف جریمه می شود.

person
امید
۱۳ آذر ۱۴۰۲

سلام . خواهرم در اسنپ بودن و یک خودرو پژو از پشت به اونا میزنه و خواهرم فوت میکنه و پژو مقصر صد در صد شناخته میشه راننده پژو گواهینامه ندارد مالک خودرو نیست و خودرو هم بیمه ندارد خواستم بدونم دیه چه مقدار و توسط چه کسی پرداخت می‌شود و اگر بگه نمیتونم هزینه رو بدم چه می‌شود؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ آذر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    اگر خودروی اسنپ بیمه شخص ثالث داشته باشد، هزینه درمان، فوت و خسارت وارد شده به اموال تمامی افراد زیان‌دیده، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲، برای ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام، معادل ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

person
فرهاد
۰۲ آذر ۱۴۰۲

سلام بنده با ماشینی تصادف کردم که جرحی بود بعد از کروکی و رفتن به بیمارستان توسط اورژانس مجروحان که البته مسافر بنده بودن که چیز مهمی نبود مرخص شدن بعد ما با کلانتری رفتیم و مجروحان به مقصر رضایت دادن که کلانتری برای
ادامه گذرونده مارو به دادسرا فرستادن وقتی دادسرا رفتیم دادسرا برگه ترخیص هر دو خودرو را داد و گفت برای گرفتن خصارت به بیمه مراجعه کنید وقتی به بیمه رفتم گفتن راننده مقصر فاقد بیمه هستش و راننده مقصر دیگر برای دادن خسارت بنده هیچ چیز را قبول نمی‌کند می‌گوید هرکاری میتونی بکن. برای گرفتن خسارت باید چیکار کنم

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۴ آذر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بهتر است این موضوع را با یک وکیل حقوقی درمیان بگذارید.

person
ابوالفضل
۰۷ آبان ۱۴۰۲

سلام خسته نباشید من تصادف کردم و مقصرم ولی طرف نمیاد شرکت بیمه میگه راهم دوره چیکار باید کنم ؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۸ آبان ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنید. اگر فرد زیان دیده شکایتی ندارد فکر نمی کنیم مشکلی به وجود آید.

person
امیر
۲۳ مهر ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر
یه سمند از پشت میزنه به ماشینم پلیس کروکی رو میکشه و سمند ۱۰۰ درصد مقصره خرج ماشین حدود ۱۲۰ میلیون میشه بیمه شخص ثالث مقصر ۳۰ تومنه ۹۰ میلیون باقی مانده رو باید شخص مقصر از جیب خودش بده ؟ یا بخشیده میشه ؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۳ مهر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    باقی مانده خسارت را باید فرد مقصر شخصا پرداخت نماید.

person
امیررضا
۱۸ مهر ۱۴۰۲

سلام در تصادف دوخودرو ک یکی از پشت زده باشه و مقصر بوده و جلویی ک مقصر نبوده و خودرو جلویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد بیمه خسارت خودرو جلویی رو میده ؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۸ مهر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بله، راننده مقصر باید از بیمه شخص ثالث خود خسارت شما را پرداخت نماید.

person
صادق
۱۸ مهر ۱۴۰۲

سلام دوتا ماشین بهم خوردن ک اونی ک مقصر بوده بیمه داره و بنده ک مقصر نبودم بیمه شخص ثالث ندارم آیا ب من خسارت میدن از طرف بیمه؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۸ مهر ۱۴۰۲

    سلام. بله دوست عزیز. خسارت شما توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می شود.

person
Unnamed
۳۱ شهریور ۱۴۰۲

سلام
در تصادف موتور با ماشین، درحالی که ماشین مقصر شناخته شده و موتور نه بیمه دارد ونه گواهینامه. شورای‌حل‌اختلاف به بیمه مقصر دستور پرداخت خسارت دادن، ولی بمیه‌گذار از دادن خسارت امتناع میکنه و میکه باید موتور بیمه داشته باشه.و ۵۰٪ دیه‌ای که پزشکی قانونی تعیین کرده را هم نمیده.
باید چیکار کنیم؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ مهر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    در صورتی که راننده طرف مقابل مقصر شناخته شود در هر شرایطی باید خسارت و دیه را پرداخت نماید. بهتر است با یک وکیل مشورت نمایید و موضوع را به شیوه قانونی پیگیری کنید.

person
رضا
۲۳ شهریور ۱۴۰۲

سلام من با موتور تصادف کردم و شکستگی داشتم متاسفانع مقصر بودم و بیمه و گواهینامه موتور نداشتم آیا راهی برای دریافت بیمه از دولت نیست؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز. خیر بدون بیمه و گواهینامه نمی توانید خسارتی دریافت کنید.

person
رضایی
۳۱ تیر ۱۴۰۲

سلام
دو ماه پیش ماشین به نام زدم الان بیمه خود ماشین با پلاک قبلیش تموم شده ولی با پلاک جدیدم ماشین رو بیمه نکردم ماشین رو هم از پارکینگ بیرون نیاوردم اگه بخوام بفروشم باید بیمه داشته باشه ،؟جریمه هم باید بدم ؟یا با خود خریداره؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲

    سلام. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را باید شما پرداخت کنید. اما در مورد تهیه بیمه شخص ثالث، خریدار در زمان تحویل می تواند بیمه نامه را خریداری نماید منتها شما باید از تا همان تاریخ جریمه دیرکرد را پرداخت نمایید چون خودرو در مالکیت شما بوده است.

person
علی
۳۱ تیر ۱۴۰۲

سلام
من خودرویی خریداری نمودم که بیمه بدنه آن چهار ساله گارانتی آن بود و بیمه شخص ثالث ان یک ساله که من خیال می کردم آن هم چهار ساله است طی تصادفی که انجام شد موتور سیکلت به اینجانب زد و من زیاندیده هستم
و ایشان مقصر آیا می توانم خسارت وارده را بگیرم؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲

    سلام. اگر مقصر حادثه نیستید، راننده مقصر خسارت شما را پرداخت می کند منتها شما هم بخاطر نداشتن بیمه شخص ثالث جریمه خواهید شد.

      person
      عبدالرؤف
      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

      سلام وقتی ماشین چپ کرد بیمه ۴روز وقتش رفته بود سر نشینان ماشین زخمی شدند آیا می توانم دیه آیا می توانم دیه بگیرم از بیمه

        person
        نویسنده بیمه
        ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

        سلام دوست عزیز
        اگر تاریخ اعتبار بیمه‌نامه شما گذشته باشد، بیمه نامه فاقد اعتبار است و این بعنی عملا شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در برابر پرداخت خسارت به عهده نمی گیرد. به همین خاطر است که همیشه تاکید می شود در صورت انقضای بیمه شخص ثالث بلافاصله نسبت به تمدیدی و خرید بیمه نامه اقدام نمایید. خیر متاسفانه شرکت بیمه خسارت سرنشینان خودرو شما را پرداخت نمی کند.

person
مهدی1
۲۳ خرداد ۱۴۰۲

سلام اگر در تصادف ماشین و موتور که مقصر خودرو شناخته شده، طرف مقابل یعنی موتور سیکلت بیمه نداشته باشد چطور باید پیگیر خسارت و دیه بشیم، یعنی اگر بیمه کنیم موتور رو مشکل حل میشه

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    سلام. چون مقصر راننده خودرو بوده خسارت به موتور تعلق می گیرد. در حالتی که خودرو مقصر است و راننده بیمه حوادث راننده ندارد، خسارتی به اون تعلق نمی گیرد.

person
علی
۰۷ اسفند ۱۴۰۱

سلام ،در تصادف خسارت مالی خودروی مقصر فاقد بیمه میباشد و به پارکینگ منتقل شده. به چه صورت میتواند خودرو را آزاد کند؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

    سلام. بعد از پرداخت هزینه‌های لازم و جرایم می‌توانید اقدامات لازم برای ترخیص خودرو را انجام دهید.

person
علیرضا
۱۱ آذر ۱۴۰۱

سلام.درصورت تصادف دو موتور و فوت هردو راننده موتور ،ونداشتن بیمه و مدارک موتور،دیه شخص زیان دیده به عهده چه کسی میباشد.شخص مقصر ۱۹سال سن داشته

    person
    کارشناس بیمه
    ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    سلام این را باید خود شرکت بیمه تعیین کند اما اگر هم بدهد، از مالک دریافت خواهد کرد.

person
محمدکریمی
۲۲ مهر ۱۴۰۱

سلام پسرم بدون گواهینامه باماشین دنده عقب میره میزنه به یه ماشین دیگه که بیمه نداره بنده بیمه دارم وماشینم روبه پارکینگ بردن آیا بیمه به من واون ماشین تعلق میگیره یانه

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۳ مهر ۱۴۰۱

    سلام بیمه تعلق میگیرد اما بعد خسارت را میگیرد.

      person
      دلواپس
      ۲۵ مهر ۱۴۰۱

      سلام پس اگر ماشین بیمه نداشته باشد کی بیشتر ضرر میکنه؟

        person
        کارشناس بیمه
        ۲۶ مهر ۱۴۰۱

        سلام مالک و راننده مقصر بیشتر ضرر می کنند.

          person
          علی
          ۱۴ آبان ۱۴۰۱

          سلام نداشتن بیمه زیان دیده به ضرر کیه؟

          person
          کارشناس بیمه
          ۱۵ آبان ۱۴۰۱

          سلام به خود مالک

          person
          کوروش
          ۲۰ دی ۱۴۰۱

          سلام مدت زمان بازداشتی برای تصادف در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث چقدره؟

          person
          کارشناس بیمه
          ۲۱ دی ۱۴۰۱

          سلام این مربوط به قانون است و باید از یک وکیل بپرسید.

          person
          محمد
          ۰۸ آذر ۱۴۰۲

          سلام من داخل یه شرکت مشغول به کارم ماشین هم از شرکته تصادف کردم ماشین بیمه نداشت مقصر من شناخته شدم خسارت به ماشین آسیب دیده به عهده من که راننده هستم هس یا مالک

          person
          نویسنده بیمه
          ۱۱ آذر ۱۴۰۲

          سلام دوست عزیز
          به توافق بین شما و کارفرما بستگی دارد. مقصر حادثه شمایید در هر صورت.

person
هلیا نظافتی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱

آیا به راننده ای که بیمه شخص ثالث نداره دیه تعلق میگیره از سمت شرکت بیمه؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

    سلام بله اما قانون مخصوص به خود را دارد.

      person
      کشاورز
      ۱۶ مهر ۱۴۰۱

      سلام در تصادف بدون بیمه شخص ثالث اگر منجر به فوت هم شود، دیه به فرد تعلق میگیرد؟

        person
        کارشناس بیمه
        ۱۷ مهر ۱۴۰۱

        سلام خیر

person
مالک
۱۵ شهریور ۱۴۰۱

سلام اگر الان که بیمه ها کاغذی نیستن، اگر نداشته باشیم، به عنوان نداشتن بیمه در تصادف حساب میشه؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

    سلام خیر

person
مهدی
۰۲ شهریور ۱۴۰۱

سلام . بنده ۳ روز پیش با موتورم با یه ماشین تصادف کردم و ماشین مقصر شده طبق کروکی پلیس و بنده خسارت جانی و مالی دیده ام . من نه گواهینامه دارم و نه بیمه . ایا دیه که تعیین شده توسط پزشکی قانونی به من تعلق میگیره ؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۲ شهریور ۱۴۰۱

    سلام بله اما شما از نظر قانون مجازات هم خواهید شد.

person
علی شیرخانی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱

سلام.درصورتیکه دو وسیله نقلیه تصادف کنن مثلا ماشین وموتور تصادف کنن ومقصر ماشین باشد وبیمه نامه هم داشته باشدو راننده موتور اسیب جدی ببیندهم خودش هم موتورش ولی بیمه نداشته باشد آیا بهش دیه تعلق میگیره

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

    سلام بله ولی آن موتور جریمه هم می شود.

person
عزت الله
۱۹ مرداد ۱۴۰۱

سلام حالا اگر تصادف با ماشین بدون بیمه داشته باشیم، چه کار کرد؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

    سلام به هر حال شما باید خسارت را بپردازید.

person
خالد
۰۴ مرداد ۱۴۰۱

سلام الان که بیمه شخص ثالث کاغذی نمیدن، ایا پرینتی هم نداشته باشیم، همراه نداشتن بیمه شخص ثالث حساب میشه؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

    سلام خیر. خود پلیس می توانید استعلام بگیرد.

      person
      اصغر
      ۱۳ مهر ۱۴۰۱

      سلام هنگام خرید خودرو، فروشنده اعلام کردند خودرو بیمه داره ولی بنده بعد محضر و قبل از تعویض پلاک متوجه شدم بیمه نداره و الان هم هزینه بیمه نمیده میگه بیمه جز مصرفی هاس. میخواستم ببینم میتونم ازشون شکایت کنم؟ ممنون

        person
        کارشناس بیمه
        ۱۴ مهر ۱۴۰۱

        سلام بله می توانید.

person
یاسری
۰۶ تیر ۱۴۰۱

سلام دولت از جای خاصی استعلام میگیره که بیمه شخص ثالث نداریم؟

    person
    کارشناس بیمه
    ۰۷ تیر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز، افسر پلیس استعلام میگیرد که از طریق دستگاهشان است.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید