۰۲ اسفند ۱۴۰۲

بیمه مسافرتی چیست؟ پوشش‌ها، خدمات و انواع بیمه سفر

سفر رفتن یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های زندگی است. معمولا قبل از سفر در مورد مدت زمان سفر، تهیه هتل، مراکز دیدنی و مسائل مختلف برنامه‌ریزی می‌کنیم. اما گاهی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و هزینه‌های مختلفی برای ما ایجاد می‌شود. تهیه بیمه مسافرتی یکی از اقداماتی است که موجب آرامش خاطر گردشگران و مسافران می‌شود. این بیمه هزینه‌های درمانی، دندان‌پزشکی، گم شدن چمدان، تاخیر در پرواز و بسیاری موارد دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد. خرید بیمه مسافرتی قبل از سفر به شما امکان تجربه سفری ایمن و خاطره انگیز را می‌دهد. اما بیمه مسافرتی چیست؟ و چه پوشش‌هایی دارد؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و توضیحات کاملی در مورد بیمه مسافرتی به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله بیمه با ما همراه باشید.

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی، یکی از انواع بیمه‌نامه‌های اشخاص است. در این بیمه‌نامه، بیمه‌شده تحت پوشش هزینه‌های احتمالی ناشی از حوادث غیرمنتظره در سفر قرار می‌گیرد. به عبارتی در بیمه مسافرتی شرکت بیمه‌گر به ازای پرداخت حق بیمه، مسئولیت جبران خسارات احتمالی مانند کنسلی پرواز، هزینه‌های درمانی و بیمارستانی (ویزیت پزشک، جراحی، پانسمان، آزمایشات پزشکی و جا‌به‌جایی بیمار یا همراهان)، دندان‌پزشکی و بسیاری موارد دیگر را به عهده می‌گیرد. تهیه بیمه مسافرتی برای سفر به بسیاری کشورهای خارجی الزامی است. مثلا اگر مقصدتان کشورهای حوزه شنگن است قبل از اقدام برای گرفتن ویزای شینگن، باید بیمه مسافرتی خود را تهیه کنید. لازم است بدانید برای سفر به برخی کشورهای خارجی الزامی به خرید این بیمه‌نامه ندارید اما با توجه به پوشش‌های بسیار کاربردی و مناسب بیمه مسافرتی، بهتر است نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

اهمیت خرید بیمه مسافرتی چیست؟

هر گونه تغییر در برنامه سفر می‌تواند هزینه‌های زیادی برای مسافران خارجی به وجود آورد. فرض کنید چمدان، مدارک یا پول نقد خود را در طول سفر گم کنید یا به دلیل مسمومیت مجبور به استفاده از خدمات پزشکی در کشور مقصد شوید. این موارد می‌توانند هزینه‌های زیادی برای مسافران ایجاد کنند و برنامه سفر را به طور کامل تغییر دهند. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر و روبه‌رو شدن با این مشکلات نسبت به تهیه بیمه مسافرتی اقدام نمایید. تهیه بیمه مسافرتی به شما این امکان را می‌دهد که نگران هزینه‌های احتمالی ایجاد شده نباشید و با خیال راحت از سفر خود لذت ببرید.

اگر برای خرید بیمه مسافرتی دلایل بیشتر می‌خواهید، مقاله ضرورت خرید بیمه مسافرتی را مطالعه کنید.

پوشش‌های بیمه مسافرتی

وقتی صحبت از پوشش بیمه مسافرتی می‌شود، معمولا هزینه‌های درمانی به ذهن افراد می‌‎رسد اما این بیمه‌نامه پوشش‌های متنوعی دارد. این پوشش‌ها شامل موارد زیر است:

پوشش‌های بیمه مسافرتی

هزینه‌های پزشکی و دندان پزشکیپوشش بار مسافر
هزینه‌های مربوط به برگرداندن جسد در صورت فوت فرد بیمه‌شدههزینه‌های مربوط به برگرداندن کودک بی‌سرپرست در صورت فوت فرد بیمه‌شده
خسارت گم شدن بار تحویلی به هواپیماپوشش تاخیر در شروع سفر
پرداخت تمام هزینه‌ها در صورت گم شدن مدارکهزینه‌های انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده
پرداخت هزینه‌های بازگشت بیمه‌شده به کشورش در صورت فوت اقوامپرداخت هزینه‌های مربوط به پیگیری مسائل حقوقی
ارسال وجه الضمان: این مورد مشابه ارسال وجه نقد است.پرداخت هزینه‌های اضطراری تحویل دارو
ارسال پول نقد: اگر پول نقد فرد بیمه‌شده مفقود یا دزدیده شود برای او پول ارسال می‌شود. البته مبلغ پول ارسالی، معادل پولی است که فرد به شرکت بیمه بصورت نقد یا چک و… سپرده باشد.انجام عملیات جستجو و نجات فرد بیمه‌شده

برای کسب اطلاعات جامع در مورد پوشش‌های بیمه مسافرتی به مقاله پوشش‌‌های بیمه مسافرتی چیست؟ مراجعه نمایید.

بیمه مسافرتی چیست؟

موارد خارج از تعهد بیمه مسافرتی چیست؟

موارد زیر تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی‌گیرد:

  • هزینه‌های پرداختی پس از انقضای تاریخ بیمه‌نامه.
  • کمک‌رسانی به افرادی که ۹۲ روز متوالی در کشور مقصد اقامت داشته‌اند.
  • عوامل و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، رانش زمین، آتشفشان.
  • حوادث ناشی از تروریسم: طرح‌هایی که پوشش غرامت فوت دارند، استثناء هستند.
  • درگیری و نزاع : دفاع مشروط و یا درگیری در اثر ضرورت، استثناء هستند.
  • بیماری و یا صدمات جسمانی که مربوط به سابقه فرد قبل از خرید بیمه‌نامه باشد.
  • موارد ناشی از شرکت بیمه‌شده در رقابت‌های ورزشی
  • زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری
  • ریسک‌های شغلی بیمه‌شده: در صورتی‌که طبق قانون به عنوان حوادث شغلی و کار قلمداد شود.
  • اختلالات ارثی، مادرزادی و بیماری‌‌های ناشی از آن
  • پیشگیری یا واکسیناسیون
  • عوارض ناشی از فیزیوتراپی
  • انرژی درمانی، آفتاب درمانی و هرگونه هزینه‌های درمان به منظور زیبایی، معالجه از طریق چشمه‌‌های آب معدنی.
  • عوارض ناشی از بیماری‌های روانی و جنون
  • موارد بیماری، مرگ یا جراحات ناشی از خودکشی و اقدام به خودکشی

محدودیت‌های جغرافیایی بیمه مسافرتی

شما به عنوان فرد بیمه‌شده به محض خروج از کشور می‌توانید از تمام مزایای بیمه مسافرتی بهره‌مند شوید. البته استفاده از این مزایا منوط به رعایت محدوده جغرافیایی قید شده در بیمه‌نامه است. مثلا: فرض کنید برای سفر به کشور ترکیه بیمه مسافرتی تهیه کرده‌اید. اگر سر راه خود به ارمنستان بروید و در آنجا بیمار شوید، مزایای این بیمه شامل حالتان نمی‌شود. این بیمه همچنین بیماری و حوادث ناشی از جنگ‌های داخلی و خارجی کشورها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

مدت پوشش بیمه مسافرتی

اگر اهل سفرهای طولانی هستید یا قصد مسافرت چندباره به یک کشور را دارید، حواستان به تاریخ اعتبار بیمه‌نامه‌تان باشد. معمولا بیمه‌های مسافرتی ۹۲ روز اعتبار دارند. اگر در این بازه زمانی به کشور برنگردید، بیمه مسئولیتی در قبال هزینه‌های شما ندارد. بهتر است برای اطلاع از مدت زمان اعتبار و پوشش بیمه‌نامه، تاریخ اعتبار درج شده در قرارداد بیمه مسافرتی را بررسی کنید.

قیمت بیمه مسافرتی

قیمت بیمه مسافرتی با توجه به مقصد، سن بیمه‌گزار و مدت سفر تعیین می‌شود.

قیمت بیمه مسافرتی با توجه به مقصد، سن بیمه‌گزار و مدت سفر تعیین می‌شود.

قیمت بیمه مسافرتی خارج از کشور به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن مسافر
  • مقصد سفر
  • مدت سفر
  • تعهدات مالی و پوشش‌های بیمه‌نامه

این موارد در تعیین قیمت بیمه مسافرتی تاثیر دارند. برای آگاهی از چگونگی خرید ارزان‌ترین بیمه مسافرتی، مقاله بیمه مسافرتی ارزان را مطالعه کنید. همچنین برای اطلاع از نحوه خرید ارز مسافرتی و کاهش هزینه‌های سفر، مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

سقف پوشش بیمه مسافرتی

سقف پوشش بیمه مسافرتی به شرکت بیمه و نوع بیمه انتخابی شما بستگی دارد.

روش دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

اگر در کشور مقصد دچار بیماری یا سانحه‌ای شدید، ابتدا با شرکت بیمه‌گر خود تماس بگیرید و کد رهگیری خود را از شرکت بیمه دریافت نمایید. گرفتن این کد بسیار ضروری است. سپس شرکت بیمه به شما بیمارستان یا مجموعه درمانی معتمد خود را معرفی می‌کند. بعد از پایان کارهای درمانی، تنها لازم است هزینه فرانشیز را بپردازید. برای سایر کارهای درمانی مانند بستری شدن در بیمارستان نیز همین مراحل را طی کنید.

در صورتی که شرکت بیمه شما با مراکز درمانی در کشور مقصد قرارداد نداشته باشد، باید هزینه‌های ایجاد شده را خودتان پرداخت کنید. سپس وقتی به کشور برگشتید؛ با ارائه اسناد مورد توافق در بیمه‌نامه، شرکت بیمه هزینه‌های پرداختی را به شما بازمی‌گرداند. برای سایر خسارت‌ها هم همین دو حالت مطرح است یا شرکت بیمه در کشور مقصد تمام هزینه‌ها را می‌پردازد، یا اینکه وقتی به ایران بازگشتید با داشتن مدارک لازم می‌توانید برای دریافت خسارت خود اقدام کنید. معمولا شرکت‌های بیمه از حالت دوم پیروی می‌کنند. حتما قبل از خرید بیمه‌نامه به این موارد دقت کنید.

مهم‌ترین شرکت‌های کمک رسان شامل آکسا (مطالعه مقاله بیمه مسافرتی آکسا پیشنهاد می‌شود.)، آواسان، رایزشوتز، میدست و SOS هستند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت از شرکت بیمه

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

برای دریافت خسارت از شرکت بیمه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اصل ‌‌بیمه‌‌نامه، کپی صفحه اول گذرنامه و صفحه‌های مهر خروج و ورود
  • صورت‌حساب‌های پرداخت شده: داشتن مهر و امضا الزامی است.
  • هرگونه رسید پول یا قبض پرداخت به صندوق
  • تکمیل فرم درخواست خسارت

مدارک زیر فقط برای شرایط قید شده الزامی است:

شرایطمدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت
دریافت هزینه‌های درمانیگزارش پزشکی، صورت‌حساب مرکز درمانی، رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه
دریافت هزینه فوت بیمه‌گزارگزارش پزشکی قانونی، بیمارستان، پزشک معالج یا سایر مراجع قانونی
هزینه‌های خرید ضروری ناشی از تأخیر در رسیدن چمدان‌هافاکتور هزینه‌های انجام شده، نامه شرکت هوایی مبنی بر عدم ارائه چمدان تا حداقل ۱۲ ساعت
دریافت هزینه‌های ناشی از تأخیر در پروازنامه شرکت هوایی، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده

اگر برای دریافت هزینه‌های ناشی از وقوع حادثه و یا بروز بیماری مراجعه می‌کنید، لازم است گزارش کاملی ارائه دهید. این موارد شامل: شهر و کشور محل وقوع حادثه، علت حادثه، تاریخ دقیق حادثه، ذکر نوع بیماری و تاریخ دقیق اقدامات درمانی اعم از بستری در بیمارستان و یا درمان سرپایی، ریز هزینه‌های درمان انجام شده (مبلغی که بیمه‌شده پرداخت کرده است)، کد رهگیری اخذ شده از شرکت ‌‌بیمه‌‌گر، آدرس و شماره تماس ‌‌بیمه‌گزار در ایران است.

نکته: مدارک بدون کد رهگیری، مهر و امضای مراکز درمانی به هیچ وجه قابل بررسی نیستند.

نکته: حتما در کنار دریافت بیمه مسافرتی، حواستان به عوارض خروج از کشور هم باشد.

اصطلاحات تخصصی بیمه مسافرتی چیست؟

در این بیمه‌نامه شما با اصطلاحات تخصصی زیر مواجه می‌شوید:

  • بستگان درجه اول: منظور همسر قانونی، فرزندان کمتر از ۱۸ سال، پدر، مادر، برادر و خواهر فرد بیمه‌شده است.
  • صدمات بدنی: منظور عارضه‌ای است که بر اثر یک عامل ناگهانی و خارج از کنترل به بدن فرد بیمه‌شده وارد می‌شود.
  • بیماری: منظور تغییرات در سلامتی فرد بیمه‌شده در زمان اعتبار بیمه‌نامه است. البته بیماری حتما باید توسط پزشک تشخیص داده و تایید شود. بیماری‌های ارثی و مادرزادی تحت پوشش بیمه مسافرتی نیستند. ضمنا اگر فرد بیمه‌شده سابقه بیماری را قبل از خرید بیمه‌نامه داشته باشد، بیماری‌اش تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.
  • بیماری حاد: منظور بیماری است که منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان شود. البته برای تشخیص حاد بودن بیماری فرد، نظر تیم پزشکی لازم است. آنان باید یکی از این دو حالت را تایید کنند. الف: فرد قادر نیست به سفرش در تاریخ تعیین شده ادامه دهد. ب: ادامه سفر، جان بیمه‌شده را به خطر می‌اندازد.
  • قرنطینه اجباری پزشکی: منظور محدود کردن اجباری و عملیات ایزوله فرد برای جلوگیری از شیوع یک بیماری است.
  • فرانشیز: منظور درصدی از هزینه‌‌ها است که در صورت بروز خسارت توسط فرد بیمه‌شده پرداخت می‌شود. مقدار فرانشیر بیمه به نوع بیمه‌نامه و قرارداد شما بستگی دارد.

انواع بیمه مسافرتی

بیمه نامه مسافرتی در انواع مختلفی در دسترس بیمه‌گزاران قرار دارد.

بیمه‌نامه مسافرتی در دو حالت انفرادی و گروهی صادر می‌شوند. بیمه‌گزاران می‌توانند از این بیمه‌نامه برای سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده نمایند. بیمه‌نامه مسافرتی شامل موارد زیر است:

نکات مهم برای خرید بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی به نکات زیر دقت کنید:

  1. در خرید بیمه‌های انفرادی شما می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنید.
  2. بیمه‌های گروهی صرفا مختص تورهای مسافرتی است.
  3. هنگام خرید بیمه مسافرتی حتما به نرخ ارز دقت کنید. در کشور ما ارز، دو نرخ آزاد و دولتی دارد. اگر صراحتا در متن قرارداد، این بخش بیان نشده با شرکت بیمه تماس بگیرید و این موضوع را چک کنید.

شرکت‌های عرضه کننده بیمه مسافرتی

شرکت‌های زیر بیمه مسافرتی را در دسترس بیمه‌گزاران قرار داده‌اند:

همچنین بیمه مسافرتی ترکیه و بیمه مسافرتی کانادا برای پوشش خسارت در سفر به این دو کشور استفاده می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در خرید بیمه‌نامه مسافرتی، این است که بیمه مسافرت خارجی را با بیمه سفر داخلی اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو کاملاَ با هم متفاوت هستند.

بیمه مسافرتی را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید بیمه مسافرتی خود را به دو روش آنلاین و حضوری خریداری نمایید. در روش حضوری باید به شعب بیمه مراجعه نمایید. برای خرید اینترنتی بیمه مسافرتی می‌توانید از سامانه بیمه‌دات‌کام استفاده کنید. بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین خرید انواع بیمه‌نامه است. شما می‌توانید برای خرید بیمه مسافرتی به صفحه اصلی سایت بیمه‌دات‌کام مراجعه کنید، سپس با انتخاب بیمه مسافرتی، وارد کردن مشخصات خواسته شده و دریافت استعلام بیمه، بهترین و ارزان‌ترین بیمه مسافرتی را خریداری نمایید.

تجربه یک سفر ایمن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن تمامی احتمالات است. خرید بیمه مسافرتی یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند تا برنامه سفر خود را به طور دقیق اجرا نمایید و در صورت بروز هرگونه مشکل یک راهکار برای آن داشته باشید. در این مقاله در مورد بیمه مسافرتی با شما صحبت کردیم و به سوال بیمه مسافرتی چیست؟ پاسخ دادیم. در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله در مورد بیمه مسافرتی و خرید این بیمه‌نامه سوال یا ابهامی داشتید، از قسمت نظرات همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
مرتضی منصوری
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

سلام. آیا بیمه مسافرتی کاربردی هم است؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

    سلام مرتضی عزیز
    سلام. بله؛ وقتی در سفر دچار آسیب یا خسارتی شوید این بیمه به جبران خسارت می پردازد. برای اشنایی بیشتر با بیمه مسافرتی لطفا مقاله فوق را مطالعه نمایید.

person
آزاد محبی
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

سلام. آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟ باید حتما قبل سفر تهیه کنیم یا نه؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

    سلام آزاده عزیز
    خیر؛ این بیمه یک بیمه اختیاری است. در صورت تهیه می‌توانید برای جبران خسارت احتمالی در سفر از این بیمه استفاده کنید.

person
اصغر
۰۱ بهمن ۱۴۰۱

سلام. بیمه سفر چیست؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

    سلام اصغر عزیز
    سلام. بیمه مسافرتی یکی از انواع بیمه اشخاص است. این بیمه حوادث غیرمنتظره در سفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید