۰۸ مرداد ۱۴۰۳

شرایط سنی، بازنشستگی و مبلغ حق بیمه اختیاری کارگران در سال ۱۴۰۳

آمار بیکاری تا حدی بالا است که این روزها اگر جوانی موفق به یافتن شغلی هم بشود به‌دلیل نبودن امنیت شغلی از بسیاری مشکلات چشم‌پوشی می‌کند. این چشم‌پوشی موجب برخی سودجویی‌ها از سوی کارفرما شده است، به طوری که شاید شما هم یکی از افرادی باشید که حق و حقوق مربوط به کار خود را نگرفته باشید. در این مقاله قصد داریم جزئیات مربوط به بیمه اختیاری کارگران و حق بیمه را برای شما شرح دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیمه امری ضروری برای افراد

 چندین سال است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی بعد از استخدام نیرو در شرکتشان، قرارداد کتبی با فرد نمی‌بندند و تنها شرایط کاری و میزان حقوق پرداختی را به‌صورت شفاهی تعیین می‌کنند. یا اگر قراردادی بین استخدام کننده و استخدام شونده به‌صورت کتبی بسته شود، یک‌طرفه بوده و نزد کارفرما باقی می‌ماند!

در واقع نیروی کار با علم بر اینکه حق و حقوقش پایمال می‌شود اما به‌خاطر دریافت درآمدی هرچند اندک سکوت می‌کند تا از کار بیکار نشود. بروز قراردادهایی مانند سفیدامضا، مخدوش، یک‌طرفه، مبهم و مشابه آن ناشی از چشم‌پوشی‌های نیروی کار بر مشکلات است.

کنار قراردادهای نوظهور در بازار کار در بسیاری از موارد شاهد هستیم. نیروی کار پس از اشتغال، بدون داشتن بیمه مشغول به فعالیت می‌شود. در حالی که طبق ماده ۱۴۸  قانون کار (کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون بیمه تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند). اما مشاهده می‌کنیم که تعداد زیادی از کارگران پس از آنکه چندین ماه بابت بیمه نشدن از سوی کارفرما معطل هستند، به‌ سمت بیمه‌پردازی اختیاری رجوع می‌کنند. همچنین هستند کارگرانی که بعد از تعدیل از یک واحد تولیدی، یا کارگاهی که بیمه بوده‌اند، در کارگاه جدید بیمه نیستند و می‌خواهند به بیمه‌پردازی اختیاری ادامه دهند.

اگر می‌خواهید در خصوص تفاوت سابقه کار با سابقه بیمه اطلاعاتی کسب کنید، به اینجا مراجعه نمایید.

شرایط سنی و سابقه کار لازم برای درخواســت ادامه بیمه‌پردازی اختیاری

برای متقاضیان بیمه اختیاری زیر ۵۰ ســال زن و مرد کــه حداقــل ۳۰ روز ســابقه پرداخت حق بیمــه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی داشته یا دارای کارت پایان خدمت نظام وظیفه انجام‌شــده نه معافیت و… باشند حتی با نداشــتن ۳۰ روز ســابقه قبلی امکان درخواست شروع یا ادامه بیمه‌پردازی به‌طور اختیاری فراهم است.

همچنین افراد بالای ۵۰ ســال به‌شرطی می‌توانند تقاضای بیمه اختیاری کنند که معادل مازاد ۵۰ سال سن خود، سابقه فردی قبلی در تأمین اجتماعی داشـته باشــند.

مثــلاً فردی که ۵۴ ســال دارد، در صورت داشتن حداقل ۴ سال سابقه قبلی می‌تواند درخواســت بیمه اختیاری کند. متقاضیانی که حداقل ۱۰سـال سابقه قبلی داشته باشند، با هر سنی می‌توانند بیمه اختیاری شوند. در ضمن چنانچه فردی قبلاً یک بار طبق مقررات، بیمه اختیاری شده و مدتی حق بیمه پرداخت کرده باشد به هر میزان ولی بیمه‌پردازی اختیاری وی به هر دلیل متوقف شـده باشد. تا سه مرتبه دیگر بدون نیاز به احراز شرایط سن و سابقه، با هر سنی می‌تواند بیمه اختیاری شود.

شرایط درخواست بیمه اختیاری

در صورتی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارید با هیچ کارفرمایی کار نمی‌کنید، بهتر است با بستن یک قرارداد با سازمان تامین اجتماعی خود را بیمه کنید. شما با پرداخت مبلغ حق بیمه به ازای هر ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرید. توجه داشته باشید که عدم پرداخت حق بیمه طی مدت معین، موجب ابطال قرارداد می‌شود. در این صورت برای صدور مجدد بیمه‌نامه باید درخواست جدیدی به سازمان تامین اجتماعی ارائه بدهید. با ثبت درخواست جدید، بیمه به همان روند قبل بازمی‌گردد.

بازنشستگی بیمه اختیاری چقدر است؟

در صورتی که قصد درخواست بازنشستگی بیمه اختیاری دارید خوب است بدانید در بیمه اختیاری مردان با سن ۶۰ و زنان با سن ۵۵ سالگی بازنشسته محسوب می‌شوند. در بیمه مشاغل آزاد سن مردان برای بازنشستگی ۶۰ سال با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه تعیین شده است. برای زنان در بیمه مشاغل آزاد ۴۵ سال سن و ۳۰ سال پرداخت حق بیمه و یا ۵۵ سال سن با سابقه ۲۰ سال پرداخت حق بیمه مشخص شده است. 

  • برای استفاده از بازنشستگی بیمه اختیاری باید تنها از طرف یک جا برای شما حق بیمه پرداخت شود. در غیر این صورت بیمه اختیاری لغو می‌شود و تمام مزایا و سوابق حق بیمه‌های پرداخت شده از بین خواهد رفت.
  •  حداقل سن برای بیمه اختیاری تامین اجتماعی ۱۸ سال و حداکثر سن ۵۰ سال است. قبل از عقد قرارداد باید معاینات پزشکی انجام شود.
  • فرد باید سابقه حداقل ۳۰ روز پرداخت حق بیمه داشته باشید.
  • در صورتی که سن شما از ۵۵ سال بیشتر باشد به ازای هر سال اضافه‌تر از ۵۵ سال باید سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید؛ یا اگر ندارید در هنگام ثبت قرارداد مبلغ آن را پرداخت کنید. (به عنوان مثال اگر ۶۰ ساله هستید مبلغ ۵ سال حق بیمه مازاد باید پرداخت کنید.)
  • با داشتن ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه تمامی محدودیت‌های سنی برداشته می‌شود و با هر سنی امکان استفاده از این بیمه را دارید.
  • برای پرداخت حق بیمه تا آخرین روز ۲ ماه بعد فرصت دارید. در غیر این صورت قرارداد باطل می‌شود.
    با پرداخت حق بیمه بیشتر از پوشش‌های بیشتری نظیر خدمات درمانی، از کار افتادگی، مستمری بازنشستگی و فوت بهره‌مند می‌شوید.

سوابق بیمه

همچنین هر نوع سابقه پرداخت حق بیمه که به‌لحاظ بازنشستگی معتبر باشد به‌جز سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ جزئی و نیز تمامی ســوابق منتقله از سایر صندوق‌ها به تأمین اجتماعی پس از پرداخت مابه‌التفاوت مربوطه، در احراز شرایط سن و سابقه مقرر به‌منظور انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ملاک عمل است.

همچنین سوابق قالیبافان عادی با نرخ ۱۴ درصد در صورت تبدیل نشدن به ســوابق با نرخ کامل و با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه مربوط به آن معادل نصف مدت سابقه پرداخت حق بیمه ملاک عمل است.

بیمه اختیاری و بیمه اجباری چه تفاوت‌هایی با هم دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره مقاله تفاوت بیمه اختیاری و اجباری را مطالعه کنید.

جدول درصد حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

در جدول زیر، حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ به همراه مبلغ پرداختی کارفرما و سهم کارگر از حق بیمه تامین اجتماعی آمده است:

ردیفعنوانماهیانه ۳۱ روزماهیانه ۳۰ روزماهیانه ۲۹ روز
۱بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد)۱۹.۴۱۰.۱۱۳۱۸.۹۳۲.۳۶۸۱۸.۴۵۴.۶۲۲
۲بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد)۲.۹.۱۱.۵۱۷۲.۸۳۹.۸۵۵۲.۷۶۸.۱۹۳
۳جمع بیمه سهم کارفرما (۲۳ درصد)۲۲.۳۲۱.۶۳۰۲۱.۷۷۲.۲۲۳۲۱.۲۲۲.۸۱۵
۴بیمه سهم کارگر (۷ درصد)۶.۷۹۳.۵۴۰۶.۶۲۶.۳۲۹۶.۴۵۹.۱۱۸

جمع مبلغ بیمه پرداختنی (۳۰ درصد)

۲۹.۱۱۵.۱۷۰۲۸.۳۹۸.۵۵۲۲۷.۶۸۱.۹۳۴

تعهدات بیمه اختیاری

تعهدات کوتاه‌مدت بیمه اختیاری شامل دفترچه بیمه درمانی برای بیمه‌شده و تمامی افراد تحت تکفل وی بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافه دیگــری از جمله ســرانه درمان، پرداخت کمک‌هزینه انواع پروتز و اروتز به بیمه‌شــده و افراد تحت تکفل او، پرداخت کمک‌هزینه کفن‌ودفن بابت فوت بیمه‌شده و همسر یا همسران وی برابر مقررات. در ضمن به این نوع بیمه، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و نیز مقــرری بیمه بیکاری و کمک‌هزینه ازدواج تعلق نمی‌گیرد.

اما تعهدات بلندمدت بیمه اختیاری کارگران عبارت‌اند از: مستمری بازنشسـتگی، برقراری مسـتمری ازکارافتادگی کلی و مســتمری بازماندگان قبل و بعد از بازنشسـتگی در صورت احراز شرایط مستمری‌های مذکور.

  • + تعهدات بلند مدت بیمه اختیاری کارگران شامل چه مواردی می‌شود؟
  • + بازنشستگی بیمه اختیاری چقدر است؟
  • + تعهدات کوتاه‌مدت بیمه اختیاری چیست؟
آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه
۰۶ شهریور ۱۴۰۳ / اطلاعات بیمه ای / مقالات بیمه شخص ثالث

آیا خسارت راننده بدون گواهی نامه توسط بیمه پرداخت می‌شود؟

یکی از اتفاقاتی که در این روزها بیش از پیش شاهد آن هستیم رانندگی بدون گواهی نامه است. رانندگی بدون گواهی نامه جرم است و در از لحاظ مختلف می‌تواند برای فرد دردسر ساز شود. آیا دریافت خسارت راننده بدون گواهی نامه امکان پذیر است یا خیر؟

سفر به کربلا
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / راهنمای سفر زیارتی / اطلاعات بیمه ای

راهنمای جامع سفر به کربلا در سال ۱۴۰۳؛ هر آنچه باید بدانید

آشنایی با نکات مهم پیش از سفر کربلا می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما رقم بزند. این موارد کمک می‌کند تا در صورت مواجه با چالش در بخش‌های مختلف سفر، راه حل‌های آن را

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب
عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید