۲۵ مهر ۱۴۰۳

در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث؛ تخفیف بیمه چه می‌شود؟

خوشبختانه پس از حذف شدن نسخه کاغذی بیمه، گم شدن بیمه‌ شخص ثالث دیگر معنایی ندارد. در حال حاضر بیمه شخص ثالث به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. در حقیقت شما اگر نسخه کاغذی نداشته‌ باشید، مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید. هرچند هنوز برخی عادت دارند تا نسخه کاغذی بیمه‌نامه را همراه خود داشته باشند؛ اما واقعاً دیگر نیازی نیست و حتی پلیس هم دیگر بابت نداشتن بیمه‌نامه فیزیکی شما را جریمه نخواهد کرد. در ادامه این مقاله، سوالات شما را درباره گم شدن و صدور المثنی بیمه‌نامه پاسخ خواهیم داد.

کمپین برات گرون تموم میشه

با قانون حذف نسخه کاغذی، گم شدن بیمه‌نامه بی‌معناست

با ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی در سال ۹۹، حذف نسخه کاغذی بیمه‌نامه شخص ثالث اجرایی شد و در حال حاضر تمامی فرایندهای مربوط به صدور این بیمه‌نامه به‌صورت الکترونیکی و آنلاین انجام می‌شود. این تغییر نه‌تنها امکان صدور بیمه‌نامه توسط خود بیمه‌گزار را فراهم می‌کند، بلکه دیگر نیازی به دریافت و نگهداری نسخه‌های کاغذی بیمه‌نامه نخواهد بود.

از زمان اجرایی شدن این قانون، تمامی مراحل صدور، تمدید و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث، از جمله اعمال تخفیف عدم خسارت، به‌ صورت دیجیتالی و بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی انجام می‌شود. همچنین، برای تمدید بیمه‌نامه، دیگر نیاز به ارائه بیمه‌نامه‌های قبلی نخواهد بود، چرا که تمام اطلاعات مورد نیاز در سامانه‌های بیمه مرکزی ثبت شده است. با قانون فعلی، عملا گم شدن بیمه‌نامه بی‌معنا خواهد بود.

با مفقود شدن بیمه شخص ثالث تخفیف‌های مربوط به آن چه می‌شود؟

گم شدن نسخه کاغذی بیمه‌نامه هیچ ارتباطی با تخفیف عدم خسارت ندارد. با توجه به سیستم یکپارچه آنلاین همه اطلاعات بیمه‌نامه قبلی و فعلی شما محفوظ است و مشکلی در اعمال تخفیف عدم خسارت وجود نخواهد داشت. تخفیف عدم خسارت، تخفیفی است که به نسبت تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به بیمه‌‌گزار تعلق می‌گیرد.

برای اطلاعات جامع این خصوص، می‌توانید مقاله تخفیف بیمه شخص ثالث را مطالعه نمایید.

آیا بیمه شخص ثالث المثنی دارد؟

به دلیل سوءاستفاده‌هایی که افراد می‌توانند از بیمه‌نامه کنند، هیچ وقت المثنی برای بیمه شخص ثالث صادر نمی‌شود. حتی در زمانی که نسخه کاغذی بیمه‌نامه رواج داشت باز هم المثنی بیمه شخص ثالث صادر نمی‌شد و افراد باید گواهی مفقودی دریافت می‌کردند. در حال حاضر هم با توجه به اینکه همه اطلاعات بیمه‌نامه به صورت سیستمی ثبت می‌شوند عملا نیازی به بیمه شخص ثالث المثنی وجود ندارد.

در سال‌های اخیر با توجه به از دور خارج شدن نسخه‌های کاغذی، خرید آنلاین بیمه رواج پیدا کرده است، اما آیا بیمه آنلاین معتبر است؟ پیش از خرید بیمه از سامانه‌های آنلاین، حتما نسبت به مجوزهای قانونی آن سامانه اطمینان حاصل کنید. در صورت خرید آنلاین از سامانه‌های معتبر نظیر بیمه‌دات‌کام، تجربه خرید آسان و راحت بیمه را تجربه خواهید کرد.

مسابقه کمپین 360 بیمه دات کام

در صورت گم شدن بیمه نامه ماشین چه باید کرد؟

در صورت گم شدن نسخه کاغذی بیمه‌نامه ممکن است فردی آن را پیدا کند و به اداره پست تحویل دهد. با مراجعه به اداره پست احتمال پیدا کردن نسخه کاغذی وجود دارد. اما راهکار بهتر مراجعه به سامانه بیمه مرکزی و استعلام بیمه‌نامه به صورت آنلاین است. این خدمت توسط بیمه‌دات‌کام نیز انجام می‌شود.

همچنین در صورتی که از سامانه‌های خرید آنلاین بیمه، اقدام به تهیه بیمه‌نامه خود کرده‌اید با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانید نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه خود را مشاهده کنید و در صورت تمایل از آن پرینت بگیرید.

نکته: در صورتی که شرکت بیمه‌گر خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید از طریق سامانه سنهاب به اطلاعات اولیه بیمه‌نامه خود دسترسی پیدا کنید.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه‌دات‌کام

پیشنهاد ما به شما این است که برای اطمینان بیشتر، همیشه یک نسخه الکترونیکی از بیمه‌نامه شخص ثالث خود را در گوشی تلفن همراهتان ذخیره کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان و هر مکانی، به اطلاعات بیمه‌ای خود دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز به پلیس یا نماینده بیمه، آن را به راحتی ارائه کنید.

بیمه‌دات‌کام به عنوان یک سامانه جامع آنلاین، خرید بیمه شخص ثالث را برای شما بسیار ساده کرده است. پس از ورود به سایت و انتخاب نوع بیمه، کافی است اطلاعات خود را وارد کنید تا در عرض چند دقیقه، بیمه‌نامه شما صادر و به صورت الکترونیکی برایتان ارسال شود. این روش، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، امکان مقایسه بین شرکت‌های بیمه‌ای مختلف و انتخاب بهترین گزینه را نیز فراهم می‌کند.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب
عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید