۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ابطال سهمیه و عدم صدور کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

اگر بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکرده اید، احتمالا خطای کارت سوخت یکی از مشکلات جدی شما خواهد بود. بیمه شخص ثالث، مهم‌ترین بیمه برای وسایل نقلیه موتوری بوده و خرید آن بر اساس قانون، اجباری است. با این وجود بخش زیادی از رانندگان و مالکان وسایل نقلیه، نسبت به خرید این بیمه کوتاهی می‌کنند. به همین دلیل، قانون جدیدی برای این افراد وضع شده است. صندوق تامین خسارت در خصوص این موضوع اعلام کرد: مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است. در صورتی که وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث، کارت سوخت هم داشته باشند، حق استفاده از آن را ندارند و سهمیه‌ سوختی دریافت نمی‌کنند. بر اساس مصوبه جدید، به افرادی که بیمه شخص ثالث آن‌ها تمام شده است یک ماه فرصت تمدید داده می‌شود؛ در صورت عدم تمدید بیمه‌نامه ثالث، سهمیه و کارت سوخت این افراد باطل خواهد شد.

فرصت یک ماهه برای جلوگیری از قطع شدن سهمیه سوخت تاکسی‌ها

شناسایی حدود ۲۵ هزار تاکسی بدون بیمه شخص ثالث توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، یک هشدار بزرگ برای مالکان این خودروها است. با توجه به این که قانون بیمه شخص ثالث این ستاد را مکلف کرده تا سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه شخص ثالث را قطع کند، تمامی مالکان تاکسی‌ها یک ماه فرصت دارند تا با خرید بیمه شخص ثالث از قطع شدن سهمیه سوخت خودرو خود جلوگیری کنند. این قانون در فاز بعدی برای تمام وسایل نقلیه بدون بیمه شخص ثالث اجرا خواهد شد.

قطع تدریجی سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

در آستانه شب یلدا و آغاز دی ماه ۱۴۰۲، خبری مبتنی بر قطع سهمیه بنزین تمام وسایل نقلیه بدون بیمه منتشر شد. این خبر در ابتدا باعث نگرانی رانندگان شد اما سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، هرگونه قطع سهمیه بنزین برای خودروهای فاقد بیمه از اول دی ماه ۱۴۰۲ را تکذیب کرد.

طبق پیشنهاد کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، از ابتدای دی به مدت یک ماه به تمام دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه اطلاع رسانی خواهد شد. پس از پایان مهلت اطلاع رسانی، قطعی سهمیه بنزین وسایل نقلیه با تاکسی‌ها آغاز و به تدریج برای تمام وسایل نقلیه بنزینی صورت خواهد پذیرفت. بنابراین دارندگان وسایل نقلیه بنزینی تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید و از قطعی سهمیه بنزین پیشگیری کنند.

۱۷ هزار وسیله نقلیه سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند

نداشتـن بیمه شخص ثالث، وقتی نگران‌کننده می‌شود که آمار راهنمایی و رانندگی را می‌بینیم. بر اساس آخرین آمار پلیس راهور، حدود ۱۷ هزار ماشین سنگین فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع در حالی است که این وسایل نقلیه تأثیر و اهمیت زیادی در جابه‌جایی بار و مسافر دارند؛ در نتیجه ضرورت داشتن بیمه شخص ثالث برای آن‌ها بیشتر از دیگر گروه‌ها است. بدون شک این آمار شوخی بردار نیست و این موضوع فقط در مورد خودروهای سنگین صدق نمی‌کند. تعداد قابل توجهی از رانندگان و مالکان وسایل نقلیه، اعم از خودروهای شخصی، موتورسیکلت و سایرین، فاقد بیمه شخص ثالث هستند. در ادامه سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هایی که بیمه شخص ثالث ندارند هم، بعد از گذشت یک بازه زمانی ۳۰ روزه، قطع خواهد شد.

طرح قطع سهمیه بنزین برای خودروهای فاقد بیمه

رانندگی با وسایل نقلیه موتوری در جاده و خیابان‌های کشور، خطرات زیادی را به همراه دارد. در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث و بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده، برای بیشتر افراد دشوار خواهد بود. بیمه شخص ثالث در چنین زمان‌هایی به کمک افراد می‌آید و بخشی از بار تصادفات را کاهش می‌دهد. صندوق خسارت، پلیس راهور و بیمه مرکزی تا پیش از این هم با روش‌های گوناگونی رانندگان و مالکان وسایل نقلیه را به تهیه بیمه شخص ثالث تشویق می‌کردند. راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث به نام شخص، انتقال تخفیفات بیمه به خودرو جدید و اعضای درجه یک خانواده شخص، ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه و بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث، از مواردی است که موجب آرامش خریداران بیمه شخص ثالث می‌شود.

کارت سوخت بیش از ۵۰ هزار خودروی گازوئیل سوز غیرفعال شد

با اجرای طرح غیرفعال‌سازی کارت هوشمند سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه، کارت سوخت بیش از ۵۰ هزار خودروی گازوئیل‌سوز غیرفعال شد. این خودروها در سه گام شناسایی شدند و از این تعداد حدود ۴۰ درصد کل جامعه آماری و در واقع بیش از ۲۰ هزار خودرو برای تمدید بیمه‌نامه اقدام کردند. در طی اجرای این طرح تمامی خودروهای گازوئیل‌سوز فاقد بیمه‌نامه شناسایی شدند و همین موضوع یک دستاورد مهم محسوب می‌شود.

خرید بیمه شخص ثالث را جدی بگیرید

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث بر هیچکس پوشیده نیست. با اعلام قوانین جدید در مورد ابطال سهمیه، کارت سوخت و همچنین عدم صدور آن برای افراد فاقد بیمه شخص ثالث، باید در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به خرید این بیمه، اقدام کنید. بیمه دات کام فرآیند خرید بیمه شخص ثالث را برای شما راحت‌تر کرده است. متقاضیان می‌توانند، با مراجعه به سایت بیمه دات کام، بیمه شخص ثالث را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری نمایند.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۲

سلام و درود.ماشینم را بیمه کردم .حالا بعد از چند روز کارت سوختم خطای بیمه اش برداشته میشود

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    احتمالا به زودی مشکل برطرف خواهد شد. می توانید از دفاتر پلیس +۱۰ در این باره سوال بفرمایید.

    person
    رضا
    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

    سلام وصل شد

      person
      محمد
      ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

      سلام درست شد کارتت یا سوزوندی؟

      person
      یاسین
      ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

      سلام.خودش درست شد یا جایی مراجعه کردی؟؟

person
سیاوش
۲۳ دی ۱۴۰۲

سلام من میخوام خودم رو بیمه تامین اجتماعی بکنم فقط واسه سابقه و بازنشستگی
خدمات درمانیش و دفترچه رو نمیخوام
کدوم میشه چیکار باید بکنم لطفا لطفا کمکم کنید
یه سوال دیگه اینکه میشه چند سال بیمه رو یه جا خرید که وارد سابقه بشه من ۳۴ سالمه از ۱۵سالگی هم کارکردم ولی بنا به دلایلی متاسفانه ۴سال و ۲ماه کلا سابقه دارم واین خیلی داره عذابم میده
خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید ممنون

    person
    نویسنده بیمه
    ۲۳ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    امکان خریداری سوابق گذشته وجود ندارد. شما می توانید بیمه حرف و مشاغل آزاد را با درصدهای مختلف خریداری نمایید.

    person
    رضا
    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

    سلام من ماشینمو بیمه کردم الان پ۵ یا ۶ روز است وصل نشده است

    person
    مهدی حسن نیا حکاک .
    ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

    تخفیف بیمه روی ماشین باید اعمال شود نه مالک آن کسی که ماشین خود را می‌فروشد شاید تا مدتها توان خرید ماشین دیگری را نداشته باشد . خوب این تخفیف بیمه به چه دردش میخورد . دولت با دسته کورها لابد طرفشده است . این خود خود کلاهبرداری و شارلاتان بازی است . اگر با دقت به این طرح فکر کنی متوجه صحبتهای من خواهی شد . اسم این هست دزدی از جیب مردم .

      person
      نویسنده بیمه
      ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

      سلام دوست عزیز
      تخفیفات بیمه شخص ثالث براساس قانون بیمه مرکزی برای مالک باقی می ماند و فقط قابل انتقال به اعضای درجه یک خانواده است.

person
نادر بلوچستان
۱۲ دی ۱۴۰۲

سلام دو ماشین تویوتا از بنده را سرقت کردن یکی مدل ۱۹۹۲و یکی۱۹۸۰ ،الان بخاطر اینکه با خودروی دیگه بنزین زدم مسدود کردن و معرفی به تعزیرات آیا بعد از ریختن جریمه برای مدل خودروها کارت سوخت صادر میشه بیمه هم دارند ولی به اسم خودم نیستند میتونم با بقیه مدارک ثبت نام کنم در ضمن من سیستان بلوچستان هستم قانون کلا فرق می‌کنه اگه جواب ندادن تلفن پاسخگو چه شماره ای هست

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۳ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    باید موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید.

person
کاوه
۰۵ دی ۱۴۰۲

ابطال سهمیه و عدم صدور کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
کاسبها هوای هم رو دارند، طبیعیه
کاسبهای سر سفره

person
کامران
۰۴ دی ۱۴۰۲

سلام چندساله موتور منو دزدیدن و دیگر بیمه نکردم آیا کارت سوخت اعتبار دارد یا نه میسوزه.ممنون

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۵ دی ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    کارت سوخت خودرو دارای محدودیت استفاده زمانی نیست و مادامی که کارت سوخت شما سالم است، می توانید از آن استفاده کنید.

person
میثم
۰۴ آبان ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر ماشین من رو دزدیدن و الان کارت سوختش رو دارم برای ماشین جدید استفاده میکنم . تا چه تاریخی اینجور وسیله ها که گم شدن و زحمت پیدا گشیدنش رو نکشیدن کارت سوختهاشون اعتبار داره ؟ ماشینی که الان دارم بیمه داره و مشکلی نداره ولی ماشین قبلی چون دزدین بیمه نداره . اگه بیمه اینجور که شما میگید به اسم شخص هست نه ماشین فکر کنم نباید کارت سوخت ماشین دزدیده شده با این قانون غیره فعال بشه چون به اسم من یه بیمه هست تو سیستم . شرایطش چطوره درست متوجه شدم یا نه فرق داره ؟ ممنون میشم توضیح بدید

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۶ آبان ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز. کارت سوخت برای خودرو صادر می شود. در صورتی که خودروی جدیدی تهیه کردید باید برای آن خودرو کارت سوخت تهیه کنید.

person
اسکندر
۰۳ مهر ۱۴۰۲

سلام من بیمه کامیونمو برج ۱۲ پارسال گرفتم کارت سوختم خطای بیمه میده بردم دفتر بیمه استعلام گرفته ثبت شده رفتم پلیس +۱۰ میگه ثبت نشده برای اصلاحیه ۳ هفته زمان میبره حالا من خونه نشین شدم برا اشتباه یه نفر امکان درست شدن این مورد هست

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۸ مهر ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    بله موضوع را از طریق پلیس +۱۰ پیگیری نمایید.

      person
      Mohamad
      ۲۳ آبان ۱۴۰۲

      پلیس +۱۰ هم رفتیم هیچ کاری نکردن.
      ماهم چنین مشکلی داریم پول بیمه واریز کرده بودیم ولی چند ماهی بیمه ماشین نداشت اشتباها برامون تو سیستم بیمه رد نکرده بودن الانم کارتم قفل شده ماشین سنگین بدون کارت سوخت هیچ کاری هم نمیکنن

        person
        نویسنده بیمه
        ۲۴ آبان ۱۴۰۲

        سلام دوست عزیز. به بیمه مرکزی اطلاع دهید.

person
ارسلان
۱۳ شهریور ۱۴۰۲

سلام اگر موتور سیکلت هم بیمه نباشه کارت سوختش ابطال میشه یا فقط خودرو ؟

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲

    سلام. برای موتور سیکلت نیز این طرح اجرا می شود.

      person
      آرمین سرگزی
      ۲۱ تیر ۱۴۰۳

      خبر دارید کی اجرا میشود

        person
        کارشناس بیمه
        ۲۳ تیر ۱۴۰۳

        در صورت اجرایی شدن این قانون، از طریق همین صفحه اطلاع رسانی می‌کنیم.

person
علی
۰۴ شهریور ۱۴۰۲

سلام ماشین‌بیمه کردیم پلیس +۱۰هم ثبت شده ۲۰ روز درست نشده

    person
    نویسنده بیمه
    ۰۵ شهریور ۱۴۰۲

    سلام دوست عزیز
    مشکلات مربوط به کارت سوخت را از پلیس +۱۰ یا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باید پیگیری کنید.

person
احمد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲

ماشین های ما اینجوری شدن چکار باید بکنیم بعد از بیمه کردن برای فعال شدن کارت؟اخطار خطا-بیمه میده
یه ماشینمون بیمه داره بازم خطا میزنه

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

    سلام. ابتدا به بیمه خود موضوع را اطلاع دهید. سپس به سایت سنهاب رفته و اصالت بیمه نامه خود را استعلام کنید و در پایان اگر موضوع حل نشد به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

      person
      احمد
      ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

      متاسفانه همه کار کردیم نوشته درخواست ستاد سوخت کشور
      ولی راهی نشون نمیدن

      person
      خدابخش
      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲

      سلام برای تراکتور چی؟

        person
        نویسنده بیمه
        ۲۸ شهریور ۱۴۰۲

        سلام دوست عزیز
        قوانین برای تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی اجرایی میشود.

      person
      جمشید
      ۲۷ دی ۱۴۰۲

      سلام اگه کارت سوخت وسیله نقلیه ابطال بشه .بعد بیمه بگیرن .کارت سوخت دوباره فعال میشه یا نه باید دوباره از اول بره ثبت نام کنه و مراحل گرفتن کارت سوخت از اول طی کنه

        person
        نویسنده بیمه
        ۲۷ دی ۱۴۰۲

        سلام دوست عزیز
        در صورت ابطال باید برای کارت سوخت مجددا درخواست دهید. بهتر است از دفاتر پلیس +۱۰ سوال بفرمایید.

    person
    للززر
    ۰۶ مهر ۱۴۰۲

    دقیقا مال ما هم همینطوره
    شما درست شده یا نه ؟

person
مهدی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲

وقتی قانون تخفیفات بیمه عوض بشه معلومه مردم توان بیمه کردن ماشین ندارن . تخفیف های بیمه شخص ثالث باید با کد ملی بیمه گذار اعمال بشه نه با پلاک مالک خودرو

    person
    نویسنده بیمه
    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

    تخفیفات شخص ثالث به اسم شخص ثبت میشود. یعنی شما با فروش خودرو تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را همچنان دارید.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید