۲۴ تیر ۱۴۰۳

۲۰ مورد از وسایل مورد نیاز اربعین ۱۴۰۳ برای سفری راحت‌تر🎒

در صورتی که قصد سفر به کربلا و حضور در پیاده‌روی اربعین دارید، کاغذ و قلم خود را آماده کنید تا وسایل مورد نیاز اربعین را با هم مرور کنیم. لازمه شروع این سفر، داشتن یک کوله‌پشتی جادار و سبک برای به همراه داشتن وسایل مورد نیاز سفر اربعین است. اما کدام وسایل ضروری باید داخل این کوله‌پشتی قرار بگیرد؟

مدارک لازم برای حضور در مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین به همراه همه وسایلی که پیش از سفر به کربلا باید تهیه شوند، در این مقاله گردآوری شده است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

خرید بیمه کربلا ویژه با بیشترین پوشش

مدارک لازم برای پیاده‌روی اربعین

پیش از سفر به کربلا و تهیه چک لیست سفر اربعین، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. دریافت گذرنامه زیارتی (در صورتی که گذرنامه شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، نیازی به تمدید آن نیست.)
  2. ثبت نام در سامانه سماح و یادداشت کد رهگیری
  3. تهیه ارز معتبر برای تامین هزینه‌ها در کشور عراق (امکان دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳ با قیمت دولتی برای زائران فراهم است.)
  4. خرید بیمه اربعین (خرید بیمه از سامانه سماح اجباری است، اما برای پوشش بیشتر و مصونیت از خطرات احتمالی بهتر است اقدام به خرید بیمه اربعین کنید.)
  5. خرید بلیت اتوبوس یا هواپیما برای رفتن به نجف و ملحق شدن به راهپیمایی اربعین

نکته: در مسیر پیاده‌روی اربعین حتما مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان اثبات هویت شما وجود داشته باشد. 

مدارک لازم برای سفر به کربلا در ایام اربعین

وسایل مورد نیاز در سفر اربعین

در ادامه، چک لیست سفر کربلا در ایام اربعین را برای شما آورده‌ایم. توجه به این چک لیست اربعین، تضمین‌کننده سفری بی‌دردسر برای شما خواهد بود.

لوازم بهداشتی مورد نیاز در سفر اربعین

برخی وسایل ضروری سفر اربعین به شرح زیر است:

۱- ماسک و دستکش: جمعیت عظیم در مراسم راهپیمایی اربعین، امکان ابتلای شما به انواع بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. با استفاده از ماسک صورت و دستکش در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری موثر است.

۲- داروهای مورد نیاز در صورت داشتن بیماری: در صورتی که بیماری خاصی دارید، با توجه به مدت اقامت خود در کربلا، حتما مقدار کافی از داروهای خود را به همراه داشته باشید. 

۳- داروهای مسکن: داشتن مسکن‌هایی نظیر استامینوفن، ژلوفن، ایبوپروفن و… برای جلوگیری از درد در حین سفر می‌تواند مفید باشد.

۴- کرم مناسب: داشتن کرم ضدآفتاب مناسب، برای جلوگیری از سوختگی زیر نور آفتاب به شما توصیه می‌شود. همچنین برای درمان تاول و زخم پا بر اثر پیاده‌روی زیاد بهتر است کرم مناسب به همراه داشته باشید.

۵- پمادهای سوختگی: در صورت عرق‌سوز شدن از پمادهای سوختگی استفاده کنید. پودر تالک برای کاهش ساییدگی و استفاده موضعی پماد کالامین، کرم هیدروکورتیزون و ژل آلوورا روی نواحی عرق سوز شده می‌تواند به شما کمک کند.

۶- تجهیزات کمک‌های اولیه: داشتن تجهیزات کمک‌های اولیه نظیر مایع ضدعفونی کننده، بانداژ، چسب زخم، الکل و… می‌تواند در مواقع بروز جراحت، خطر را به حداقل برساند. 

۷- تجهیزات بهداشتی شخصی: تجهیزات بهداشتی شخصی نظیر یک حوله کوچک، ملحفه، مسواک، نخ و سوزن، ناخن‌گیر، شامپو، مایع دستشویی، صابون کوچک، اسپری بدن، کیسه فریزر و… را حتما با خود به همراه داشته باشید.

۸- لیوان شخصی با خود داشته باشید: آب موجود در موکب‌ها برای شست‌و‎شوی لیوان‌ها و استکان‌ها خیلی تمیز نیست! هرچند در بسیاری از موکب‌ها لیوان یک بار مصرف وجود دارد، اما بهتر است لیوان شخصی با خود به همراه داشت باشید.

خرید بیمه کربلا ویژه با بیشترین پوشش

لباس و کوله‌پشتی مناسب در سفر اربعین

در این بخش، ویژگی‌های کوله‌پشتی مورد نیاز شما و همچنین لباس‌های ضروری در سفر اربعین را توضیح داده‌ایم: 

۹- کوله‌پشتی سبک و جادار: به هیچ عنوان از ساک دستی یا چمدان در راهپیمایی اربعین استفاده نکنید. کوله‌پشتی مناسب سفر بهتر است دارای بند دور کمر باشد تا فشار کمتری روی گردن و شانه‌های شما بیاید. استفاده از کیف کمری برای نگهداری پول نقد و… را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

۱۰- یک دست لباس اضافه: یک دست لباس اضافه نازک و نخی در کیف خود قرار دهید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. با توجه به لزوم سبک بودن کوله‌پشتی شما، بیش از یک دست لباس با خود به همراه نیاورید.

۱۱- کفش مناسب پیاده‌روی: برای حضور در راهپیمایی اربعین باید حدود ۸۰ کیلومتر در ۳ روز پیاده‌روی کنید. داشتن کفش مستحکم با کفی راحت و وزن سبک، کار شما برای پیمودن این مسیر را تسهیل می‌کند.

 ۱۲- صندل و دمپایی: همراه داشتن یک جفت دمپایی راحت، توصیه بسیاری از افرادی است که سابقه حضور در راهپیمایی کربلا را دارند. قرار داشتن پا در کفش برای ساعت‌های طولانی می‌تواند کلافه‌کننده باشد.

۱۳- کلاه و عینک آفتابی: برای جلوگیری از گرمازدگی، کلاه و برای محافظت از چشمان خود عینک آفتابی را فراموش نکنید.

 لوازم ارتباطات و فناوری موردنیاز در سفر اربعین

پیش از معرفی لوازم ارتباطات و فناوری مورد نیاز شما در سفر اربعین، خوب است بدانید در مسیر راهپیمایی اربعین، وای‌فای رایگان وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی تماس تصویری یا صوتی از پیام‌رسان‌های مختلف برقرار کنید. به همراه داشتن موارد زیر را فراموش نکنید: 

۱۴- گوشی موبایل و شارژر: حتما مبدل شارژر (تبدیل دوشاخه به سه شاخه) را با خود به همراه داشته باشید. زیرا بیشتر پریزهای برق در عراق سه شاخه هستند.

۱۵- پاوربانک: دقت داشته باشید حمل پاوربانک در پروازهای فرودگاه‌های عراق ممنوع است. در صورتی که به صورت زمینی وارد خاک کشور عراق می‌شوید، داشتن پاوربانک ممنوعیتی ندارد. 

۱۶- هندزفری: برای شنیدن زیارت عاشورا، دعا، نوحه و… 

۱۷- سه راهی برق کوچک: به دلیل شلوغی بیش از حد ممکن است جای خالی برای شارژ در برخی اقامتگاه‌ها وجود نداشته باشد.

۱۸- سیم کارت مناسب برای تماس با ایران: در صورتی که در مسیر راهپیمایی اربعین قصد تماس با ایران دارید باید سرویس رومینگ سیم‌کارت خود را فعال کنید. امکان خرید سیم کارت عراقی در مسیر راهپیمایی اربعین نیز وجود دارد. 

امکان استفاده از عابربانک در کربلا وجود دارد.

مسائل مالی در سفر اربعین

در مسیر سفر اربعین به همراه داشتن موارد زیر برای به مشکل نخوردن در حوزه مالی ضروری است:

۱۹- دینار به مقدار کافی: اگرچه در شهرهای نجف و کربلا، امکان استفاده از ریال برای شما وجود دارد، اما برای احتیاط بهتر است مقدار کافی دینار با خود به همراه داشته باشید. 

۲۰- کارت بانکی: در تمام پایانه‌های مرزی و همچنین داخل شهرهای نجف و کربلا، دستگاه‌های خودپرداز داخلی وجود دارد و شما می‌توانید برای برداشت پول از آن‌ها استفاده کنید.

چه وسایلی را با خود به سفر کربلا نبریم؟

در بخش قبل، وسایل مورد نیاز اربعین را برای شما ذکر کردیم. با این حال در میان وسایل مورد نیاز برای سفر اربعین، یک لیست ممنوعه هم داریم. وسایل زیر را در راه‌پیمایی اربعین نباید به همراه داشته باشید: 

  • قیچی، چاقوی بزرگ و هر وسیله نوک‌تیز دیگر
  • طلا، جواهر و اشیای زینتی گران‌بها
  • پول نقد زیاد
  • دستگاه بی‌سیم
  • مواد غذایی فاسد‌شدنی
  • تلفن با برد بلند
  • هر نوع مواد مخدر و داروهای روان‌گردان
  • کتب، نشریات و اوراق تبلیغاتی

شماره تلفن‌های ضروری در کشور عراق

حتما شماره تماس‌ نزدیکان خود را در روی کاغذ بنویسید و همراه خود داشته باشید تا در صورت مشکل برای شما، امکان تماس با آنان وجود داشته باشد. همچنین شماره تلفن‌های ضروری کشور عراق را حتما با خود به همراه داشته باشید. این شماره تلفن‌ها عبارتند از: 

  • کد کشور عراق: ۹۶۴+ 
  •  پلیس: ۱۲۲۱۰۴
  •  آمبولانس: ۱۲۲
  • آتش‌نشانی: ۱۲۲۱۱۵

شماره تماس های ضروری عراق

۵ توصیه بهداشتی مهم برای پیاده‌روی اربعین

 به کار بردن این توصیه‎های بهداشتی در سفر کربلا می‌تواند سفری توأم با سلامتی را برای شما رقم بزند: 

۱- واکسن مننژیت بزنید

حتما پیش از سفر به کربلا نسبت به تزریق واکسن مننژیت اقدام کنید. حداکثر زمانی که باید این واکسن تزریق شود ۱۰ روز قبل از اعزام کاروان آنها است.

۲- به اندازه کافی آب بنوشید

با توجه به گرمای هوا در مسیر پیاده‌روی اربعین، تلاش کنید برای پیشگیری از گرمازدگی، در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. استفاده از تغذیه مناسب برای تامین انرژی برای پیاده‌روی را نیز باید جدی بگیرید.

۳- غذاهای بسته‌بندی شده بخورید

مراقب باشید به هیچ عنوان از آب و مواد غذایی بسته‌بندی نشده استفاده نکنید. پیش از مصرف مواد غذایی کنسرو شده، حتما به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید. در صورت بوی نامطبوع کنسرو یا باد کردن و سوراخ شدن کنسرو، آن را دور بیندازید.

۴- لباس‌های نخی و گشاد بپوشید

برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن از لباس‌های نخی و گشاد استفاده کنید. بیشتر موکب‌های بزرگ امکان شستشوی لباس شما را دارند. شما می‌توانید به راحتی لباس‌های خود را بشویید. در فاصله خواب شب، لباس‌هایتان خشک خواهد شد.

۵- در خوردن خوراکی زیاده‌روی نکنید

در مسیر راهپیمایی اربعین، موکب‌های زیادی برای استراحت و پذیرایی زائران وجود دارد. خوردن مواد خوراکی انرژی‌زا نظیر خرما، شکلات و… برای ارتقای توان جسمانی شما در مراسم پیاده‌روی اربعین مفید است، اما زیاده‌روی در خوردن مواد خوراکی، در پیاده‌روی شما اخلال ایجاد می‌کند. 

لیست وسایل ضروری سفر اربعین را تکمیل‌تر کنید

در این مقاله، تلاش کردیم وسایل مورد نیاز برای سفر اربعین را به شما معرفی کنیم. همچنین توصیه‌های لازم برای سفر به کربلا در ایام اربعین را به شما خاطرنشان کردیم. ممکن است برای هر کدام از شما تجربه‌های متفاوتی در این سفر معنوی رقم خورده باشد. شاید هم توصیه‌های دیگری از اطرافیان خود شنیده باشید. در بخش نظرات، این موارد را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر فکر می‌کنید وسایل ضروری دیگری از قلم افتاده است، برای ما بنویسید.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
مرتضی ارومیه
۲۸ تیر ۱۴۰۳

سلام میخواستم در مورد کارت خوان تجربه بگویم ،درداخل بازارهای بزرگ کارت خوان وجود دارد در مغازه ها ،۱۰۰هزارتومان،،،۵تومان کارمزد میگیره

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۹ تیر ۱۴۰۳

    ممنون از اینکه تجربیات خود را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید.

person
سعید
۲۶ تیر ۱۴۰۳

کوچکترین ساک دستی شما را خسته می‌کند پس بهتر است به جای ساک از چرخ دستی خرید استفاده کنید.
من خودم چرخ خرید برده بودم راحت شدم

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۶ تیر ۱۴۰۳

    سعید عزیز؛‌ ممنون از اینکه تجربیات خود را با کاربران ما در میان می‌گذارید.

    person
    داودحاتمی
    ۲۸ تیر ۱۴۰۳

    برادرا وخواهرای عزیز،حتمن، دستمال کاغذی،چفیه ،عینک آفتابی،شامپو وحوله سفری،مسواک وخمیردندان وحتا نمک فراموش نشه.
    التماس دعا

person
نوریه
۲۵ تیر ۱۴۰۳

کالسکه بسیار مورد نیاز است برای کودک و حمل کوله پشتی هاااا

person
ساکن کربلا
۲۴ تیر ۱۴۰۳

سلام
این جمله که نوشته آید: داخل شهرهای نجف و کربلا، دستگاه‌های خودپرداز داخلی وجود دارد و شما می‌توانید برای برداشت پول از آن‌ها استفاده کنید.
غلط است
فقط برخی صرافی های عراق کارت خوان دارند و و با کشیدن کارت دینار می دهند

    person
    کارشناس بیمه
    ۲۶ تیر ۱۴۰۳

    ممنون از اینکه تجربیات خود را با ما به اشتراک می‌گذارید. حتما این مورد را بررسی و در صورت نیاز مقاله را به‌روزرسانی می‌کنیم.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید