02 آوریل 2024

تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه بگیریم؟+ آخرین اصلاحات سال 1403

همان قدر که رانندگی  جذاب و لذت بخش است، حادثه ناگوار و خسارات آن می‌تواند طعم شیرین  لذت رانندگی را زهر کند. این جاست که بیمه شخص ثالث و  به کمک شما می‌آید. با این بیمه همه خسارت‌های ناشی از تصادفات جبران می‌شود. یکی از موضوعات مهم در هنگام خرید، قیمت و تخفیف بیمه شخص ثالث است. با وجود تورم ها و کاهش درآمد افراد، این موضوع اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این مقاله می خواهیم تخفیفات بیمه شخص ثالث و موضوعات مرتبط با آن را بررسی کنیم.

تمدید بیمه شخص ثالث با بهترین قیمت

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث چیست؟

اگر در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه، به لطف دست فرمان عالی تان، هیچ تصادفی را نداشته باشید؛ ثانیا از شرکت بیمه‌گر خسارتی دریافت نکنید، در زمان تمدید بیمه نامه شخص ثالث خودرو، به شما تخفیف عدم خسارت تعلق می گیرد. این تخفیف بر قیمت بیمه شخص ثالث جدیدتان اعمال خواهد شد. تخفیف بیمه ماشین چگونه است؟ سقف تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟ و تخفیف عدم خسارت شخص ثالث چیست؟ این‌ها سؤالاتی است که از طرف خریداران بیمه بسیار تکرار می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به این سؤالات پاسخ دهیم.

اگر نگاهی به بیمه‌نامه شخص ثالث خود بیاندازید، عبارت سنوات تخفیف یا “ت.ع. خ” توجه تان را جلب خواهد کرد. این عبارت همان تخفیف عدم خسارتی است که در بالا از آن صحبت کردیم. جالب است بدانید که علاوه بر نرخ بیمه شخص ثالث، گاهی در هنگام خرید و فروش خودرو نیز این تخفیف عدم خسارت، بر نرخ فروش خودرو نیز تاثیر دارد. اگر باور ندارید، ورق زدن روزنامه های خرید و فروش خودرو یا جستجوی اینترنتی شما را به یقین در این زمینه می‌رساند.

تخفیف بیمه شخص ثالث چند سال است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که تخفیف بیمه‌ای با یک تصادف صفر نمی‌شود. بلکه در تصادف اول ۲۰ درصد و در تصادف دوم ۳۰ و در تصادف سوم ۴۰ درصد تخفیفات بیمه‌ای فرد از بین می‌رود؛ البته اگر خسارات جانی نباشد. شاید این سؤالات در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که حداکثر تخفیف بیمه ثالث چقدر است؟ تخفیف بیمه سالی چند درصد است؟ تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات ادامه این مقاله را دنبال کنید.

در قانون قبلی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت ۱۰ درصد بود. در قانون جدید ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ، تخفیف عدم خسارت به ۵ درصد کاهش پیدا کرد و حداکثر تخفیف هم که قبلا ۷۰ درصد طی ۸ سال بود به ۱۴ سال افزایش یافت. مقاله قوانین بیمه شخص ثالث را مطالعه کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث

جدول تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث 1403

تخفیفات بیمه و نحوه تخفیف بیمه شخص ثالث یکی از موضوعاتی است که سوالات زیادی در مورد آن پرسیده می‌شود. به همین دلیل میزان تخفیف سالیانه بیمه شخص ثالث در جدول زیر آمده است:

سال تمدید بیمه‌نامهدرصد به ازای سال های تخفیف بیمه شخص ثالث
سال اول۵%
سال دوم۱۰%
 سال سوم۱۵%
 سال چهارم۲۰%
 سال پنجم۲۵%
 سال ششم۳۰%
 سال هفتم۳۵%
سال هشتم۴۰%
 سال نهم۴۵%
 سال دهم۵۰%
سال یازدهم۵۵%
سال دوازدهم۶۰%
سال سیزدهم۶۵%
سال چهاردهم۷۰%

ظاهرا  تصویب این قانون به ضرر بیمه‌گزار است؛ ولی برای رفع این مشکل، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث مطابق قانون قبلی صادر می شود تا بیمه‌گذار متحمل ضرر مالی حاصل از این مصوب قانونی نگردد. البته زیاد هم نباید خوش خیال بود؛ چون این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که درصد تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث طبق قانون جدید و قدیم بیمه شخص ثالث با هم یکی شوند.

تخفیف بیمه شخص ثالث

با یک بار تصادف همه تخفیفات بیمه شخص ثالث از بین نمی‌رود.

اتفاق خوب دیگر قانون جدید بیمه شخص ثالث به این شرح بود: که برخلاف قانون قبلی که با هر بار تصادف و استفاده از بیمه‌نامه، تخفیف عدم خسارت از بین می رفت و تخفیف صفر درصد در بیمه شخص ثالث لحاظ می‌شد، در قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث با هر بار استفاده، تمام تخفیفات به یکباره از بین نمی رود؛ بلکه کاهش تخفیف به صورت پلکانی است.

تخفیف بیمه کوتاه مدت

یکی از سوالات مهم افراد این است که آیا در ازای خرید بیمه کوتاه مدت تخفیف برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ اگر از قبل تخفیف داشته باشند، می‌تواند از آن در هنگام خرید کوتاه مدت استفاده کند. حال فرض کنیم که مالکی دو بار بیمه کوتاه مدت در بازه های 6 و 3 ماهه تهیه کرده و هیچ خسارتی هم از شرکت دریافت نکرده است. در اینجا برای او یکسال تخفیف در نظر گرفته نخواهد شد. بلکه باید بیمه کوتاه مدت 3 ماهه دیگر خریداری کرده و خسارتی هم در این سه ماه دریافت نکند.

آنگاه یک سال تخفیف برای او در نظر گرفته خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله مزایا و معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت را مطالعه کنید.

کاهش تخفیف بیمه عدم خسارت چگونه خواهد بود؟

اگر حادثه ای حین رانندگی پیش آمد و یک بار از بیمه شخص ثالث خود برای خسارات تصادفات جانی و مالی استفاده کردید، در دفعات بعد، از میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به صورت تدریجی مطابق با جدول زیر کم می‌شود. توصیه کارشناسان بیمه دات کام  به شما رانندگی ایمن‌تر و بی خطرتر است تا در هنگام استفاده از تخفیف های بیمه شخص ثالث به مشکلی برنخورید. به این ترتیب، بتوانید حداکثر بهره را از فرصت بهره مندی از تخفیفات عدم خسارت ببرید.

تعداد خسارت/نوع خسارتیک باردو بارسه بار و بیشتر
مالی۲۰ واحد۳۰ واحد۴۰ واحد
جانی۳۰ واحد۷۰ واحد۱۰۰ واحد

برای روشن‌تر کردن مطلب، مثالی می زنیم: شما بیمه شخص ثالث با تخفیف عدم خسارت ۴۰ درصدی دارید، یک بار شرایط نامطلوبی پیش آمده و  در طول اعتبار بیمه نامه خود تصادف کرده‌اید و شرکت بیمه، خسارت مالی شما را جبران می‌کند. اما طبق قوانین بیمه مرکزی در هنگام مراجعه برای تمدید بیمه نامه ۲۰ درصد از آن ۴۰ درصد کم شده و برای مبلغ بیمه شخص ثالث شما ۲۰ درصد تخفیف عدم خسارت  لحاظ می‌شود.

آیا تخفیف عدم خسارت حوادث راننده همان تخفیف عدم خسارت است؟

احتمالا می‌دانید که انواع بیمه ماشین دربرگیرنده بیمه حوادث راننده نیز هست. نکته جالب در این جاست که اگر در تصادفی، تخفیف عدم خسارت شما ساقط شود، همچنان تخفیف عدم خسارت حوادث راننده شما محفوظ خواهد بود و عکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی، اگر از تخفیف عدم خسارت حوادث خود استفاده کرده باشید، تخفیف عدم خسارت شخص ثالث شما به قوت خود باقی می‌ماند.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص بیمه حوادث راننده به این لینک مراجعه نمایید.

نرخ بیمه شخص ثالث 1403

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403 نسبت به سال قبل افزایش 35.5 % را تجربه کرد. حق بیمه پایه شخص ثالث را در جدول زیر می بینید:

نوع وسیله نقلیه

حق بیمه سالیانه  (میلیون تومان)

سواری کمتر از ۴ سیلندر

4.129.000

پیکان، پراید و سمند

4.889.900

سایر ۴ سیلندرها

5.747.800

بیش از ۴ سیلندر

6.433.000

 

البته کاربری وسیله نقلیه در نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر دارد:

  • حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰% از وسایل نقلیه مشابه دیگر بیشتر است.
  • نرخ شخص ثالث خودرو برای وسایل نقلیه سواری با کاربری سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰% از وسایل نقلیه مشابه بیشتر است.

آخرین تغییرات نرخ حق بیمه شخص ثالث 1403 به صورت زیر است

  • حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰% از وسایل نقلیه مشابه دیگر بیشتر است.
  • نرخ شخص ثالث خودرو برای وسایل نقلیه سواری با کاربری سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰% از وسایل نقلیه مشابه بیشتر است.

آخرین تغییرات نرخ حق بیمه شخص ثالث 1403 به صورت زیر است:

  • 70% تخفیف نرخ حق بیمه برای رانندگان بدون حادثه خسارت ساز
  • افزایش 30% نرخ حق بیمه به ازای نمرات منفی رانندگان
  • 5% افزایش نرخ حق بیمه برای نداشتن معاینه فنی
  • 3% افزایش نرخ حق بیمه برای رانندگانی با ارتکاب تخلف حادثه ساز
  • دریافت 2.5% تا 7% مبلغ خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه در حوادث با خسارات بدنی

این نکته را هم بدانید که با تغییر شرکت بیمه شخص ثالث امکان انتقال تخفیف هم وجود دارد.

بیشترین تخفیفات بیمه شخص ثالث

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟ با توجه به شرایط اقتصادی، همه افراد تمایل به پرداخت مبلغ پایین‌تر برای بیمه شخص ثالث دارند. هرساله، مبلغ حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی اعلام می‌گردد. شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند در دامنه مشخصی که توسط این سازمان تعیین شده است، به قیمت گذاری و تصویب تخفیف‌های خاص خود بپردازند. این میزان قیمت بیمه شخص ثالث نباید تا ۲٫۵ درصد پایین‌تر از نرخ‌های مصوب حق بیمه پایه بیمه مرکزی باشد.

 

تخفیفات بیمه شخص ثالث

رانندگانی که تصادف کمتری دارند از تخفیفات بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

 عوامل متعددی در نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذارند. از بین این عوامل می توان به سال ساخت خودرو، کاربری خودرو و نوع و مدل اتومبیل اشاره کرد. البته کارشناسان در حال تدوین قانون تخفیف بر اساس تفکیک راننده های کم خطر و پر خطر هستند. با تغییر انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث این قانون تا حدی اجرا شده است. البته پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انتقال بیمه ثالث را مطالعه کنید.

شیوه‌های کاهش نرخ بیمه شخص ثالث

هزینه، عاملی تعیین کننده در انتخاب هر بیمه‌گزار است. آگاهی از شرایط تخفیف بیمه شخص ثالث به شما کمک می‌کند هم در انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای بهتر عمل کنید و هم در رانندگی بیشتر مراقب باشید.  به طور کلی روش‌های زیر به شما در کاهش نرخ بیمه شخص ثالث کمک خواهند کرد:

  • انتخاب تعداد محدودی از پوشش های اضافی بیمه: هر چه پوشش‌های اضافی انتخابی کمتر، نرخ بیمه شخص ثالث کمتر خواهد بود.
  • رانندگی ایمن تر، تصادفات کمتر، گرفتن خسارت کمتر از شرکت بیمه و در نهایت نرخ تخفیف عدم خسارت بیشتر هنگام تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث.

آیا تمدید بیمه ثالث قبل از سر رسید بر قیمت آن تاثیر دارد؟

تمدید بیمه شخص ثالث در فرصت مناسب قبل از سررسید بیمه شخص ثالث که متحمل جریمه دیرکرد نشوید، امکان پذیر است. برای سهولت به یادسپاری تاریخ تمدید بیمه ثالث، می‌توانید به راحتی در صفحه‌ی یادآور تمدید بیمه نامه سایت بیمه دات کام، تاریخ‌های صدور و انقضای بیمه خود را ثبت نمایید تا در فرصت مناسب قبل از سررسید انقضای بیمه‌تان‌، کارشناسان ما با شما تماس گرفته و تاریخ تمدیدتان را یادآور شوند.

تعیین میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

کمترین میزان بیمه شخص ثالث مبلغ 40 میلیون تومان در سال 1403 به عنوان سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است. بیمه مرکزی کمترین و بیشترین میزان سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را هر سال تعیین می کند. میزان حداقل و حداکثر بیمه شخص ثالث 1403 به ترتیب‌، 40  و 800 میلیون تومان است.

انتخاب سقف تعهد مالی بالاتر در دامنه یاد شده به معنای پرداخت مبلغ بیشتر به عنوان حق بیمه شخص ثالث است. ولی در عوض در هنگام تصادف و حادثه‌، شرکت بیمه‌گر حمایت مالی بیشتری از بیمه گزار با پرداخت خسارت بیشتر را خواهد داشت. با این حال، هرچه سقف تعهدات بیمه‌گزار پایین‌تر باشد، قیمت بیمه شخص ثالث خودرو نیز کمتر می‌شود. با توجه به آینده نگری ای که از شما انتظار می رود، چنین گزینه ای پیشنهاد نمی‌شود. (برای اطلاعات بیشتر راهنمای بیمه شخص ثالث را مطالعه کنید.)

همان طور که در بالا گفتیم‌، عوامل مختلفی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن تاثیر گذارند. شما می توانید با مراجعه به سایت هایی همچون بیمه دات کام با وارد کردن مشخصات خودروی خود، محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث را انجام دهید و هم چنین قیمت شرکت‌های بیمه گر مختلف را مقایسه کرده و به بهترین گزینه برای خرید بیمه نامه برسید.

اگر در نحوه محاسبه و استعلام میزان تخفیف بیمه شخص ثالث و همچنین حق بیمه شخص ثالث سوالی داشتید،‌‌ کارشناسان بیمه دات کام در کنار شما هستند که با بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی آن‌ها بهترین خرید بیمه شخص ثالث را به صورت آنلاین و در چند دقیقه تجربه کنید.

بیمه دات کام

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین
03 آوریل 2024 / مقالات بیمه بدنه / مقالات بیمه شخص ثالث

بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین توسط کدام شرکت ارائه می‌شود؟

برای تهیه بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین، نیاز است سقف تعهدات هر دو بیمه‌نامه را در نظر گرفت؛ بهترین پکیج بیمه خودرو را در این مقاله بیابید.

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب

دیدگاه کاربران بیمه دات کام
person
مجید sh
18 فوریه 2024

سلام بنده بیمه ۵ درصد دارم و میخوام انلاین بیمه انجام بده برای تمدید بیمه باید ۵ درصد رو انتخاب کنم یا ۱۰ درصد
شما گفتین برای هر سال ۵ درصد یعنی برای تمدید باید همون ۵ درصد رو ثبت کنم یا ۱۰ درصد؟؟

    person
    نویسنده بیمه
    18 فوریه 2024

    سلام دوست عزیز
    اگر 5% درصد تخفیف دارید همان 5 درصد را انتخاب کنید.

person
Hamid
30 ژانویه 2024

سلام
اگر ۷۰٪ تخفیف داشته باشم بعد یکبار تصادف که ۲۰ ٪ کم میشه و بعدش تمدید کنم
و بعد تمدید تصادف نداشته باشم دوباره ۲۰٪ تخفیف بر میگرده آیا؟

    person
    نویسنده بیمه
    04 فوریه 2024

    سلام دوست عزیز
    به ازای سال هایی که عدم دریافت خسارت داشته اید تخفیف به شما تعلق می گیرد.

person
سارا
25 ژانویه 2024

سلام ایا میشه تخفیف خودرو وانت را برای خودرو سواری استفاده کرد؟ بنده دوتا خودرو دارم هردوتاشس هم بنام خودمه میخام تخفیف وانت بزارم روی سواری آیا میشه ؟

    person
    نویسنده بیمه
    27 ژانویه 2024

    سلام دوست عزیز
    خیر، تخفیفات بیمه شخص ثالث فقط به خودرو با کاربری مشابه قابل انتقال است.

person
پرهام عسگری
16 ژانویه 2024

سلام ارادت.اگه تخفیف بیمه من‌۲۰ درصد باشه و یکبار از خسارت استفاده کنم تخفیفم‌صفر میشه؟!

    person
    نویسنده بیمه
    17 ژانویه 2024

    سلام دوست عزیز
    خیر فقط درصدی از آن کاهش می یابد.

person
حسین
16 دسامبر 2023

سلام دوستان من میخام خودم ماشینمو برا بار اول با بیمه دات کام بیمه کنم ایا تخفیف برام میده و اینکه اگه ب دوستم معرفی کنم چقد برا معرفی برا تخفیف یا هدیه میدن؟؟؟؟

    person
    نویسنده بیمه
    18 دسامبر 2023

    سلام دوست عزیز
    بله شما می توانید از تخفیف اولین خرید برخوردار شوید.

      person
      امید
      21 مارس 2024

      سلام من ماشینم فروختم و یک ماه وکلات دادم برای تعویض پلاک تو این ۱ماه بیمه ماشین تمام میشود اگر تعویض پلاک نکرده باشه بخواد بیمه کنه با تخفیف من بیمه میشه ماشین؟ وخودم دو ماه بعد که پلاکم رو یک ماشین دیگر انداختم امکان استفاده از تخفیف بیمه ام هست؟و اینکه ممکنه تخفیفم انتقال بده رو ماشین دیگر؟

        person
        نویسنده بیمه
        25 مارس 2024

        سلام دوست عزیز
        تخفیفات بیمه شخص ثالث به نام فرد ثبت می شود قابل انتقال نیست. می توانید تخفیفات را به خودرو جدید با کاربری مشابه انتقال دهید.

person
کاظم
01 دسامبر 2023

سلام اگر یکبار تصادف کنیم وتخفیف بیمه ماشین ۱۰ درصد باشد آنوقت در هنگام بیمه کردن ماشین باید پول بیشتری بپردازیم

    person
    نویسنده بیمه
    02 دسامبر 2023

    سلام دوست عزیز
    به ازای هر تصادف مقداری از تخفیفات شما کسر می شود.

person
زین العابدین
03 آوریل 2023

درود.بنده دوو سیلو درسال ۹۶خریدم از ابتدای خرید ناسالم جاری بنا دلایلی نتونستم تعویض پلاک کنم بیمه گذار خودم بودم امسال تعویض پلاک انجام شد تخفیف این چندسال من چی میشه لطفاً مسلمانی قضاوت کنید!!! سپاس

    person
    کارشناس بیمه
    04 آوریل 2023

    سلام. تخفیفات بیمه شخص ثالث از بین نمی‌رود. شما هر زمانی می توانید آن را به خودرویی با کاربری مشابه انتقال دهید.

person
هاشم پور
12 مارس 2023

سلام من پراید با 70درصد تخفیف داشتم فروختم،بعد از چند ماه ماشین جدید گرفتم بیمه رو‌انتقال دادم ب ماشین جدیدم،چند ما بعد(سال۱۴۰۰) هم این ماشینم فروختم،الان ماشین خریدم،مهلت بیمه ش شده رفتم برای انتقال بیمه ،میگن تخفیفات رفته برای صاحب ماشین قبلی،ایا امکانش هست همچین چیزی،باید از کجا پیگیری کنم ک بتونم تخفیفمو برگردونم

    person
    کارشناس بیمه
    12 مارس 2023

    سلام دوست عزیز. اگر بیمه را انتقال داده باشید امکان برگشت آن وجود ندارد.

      person
      هاشم پور
      25 مارس 2023

      خیر بیمه انتقال ندادم فقط ماشینو فروختم،رفتم دفتر مرکزی بیمه میگه قانون جدید اومده ک اگ ماشینی ک خریدی از سال 98باشی تخفیفش میره ب صاحب اول دارنده تخفیف ،ایا درسته این یا ن

        person
        کارشناس بیمه
        25 مارس 2023

        سلام. بر اساس قانون جدیدبیمه مرکزی ایران تخفیفات بیمه شخص ثالث به نام مالک ثبت می‌شه نه خودرو. بنابراین بله درسته.

person
دریان
01 مارس 2023

سلام در صورت استفاده از بیمه نامه با تخفیف ۵٪
در زمان تمدید بیمه درصد تخفیف صفر میشود یا منفی ۱۵٪ ؟

    person
    کارشناس بیمه
    02 مارس 2023

    سلام دوست عزیز. صفر نمی‌شود.

person
سعید
28 ژانویه 2023

سلام ،اگر برای خودرویی که تعویض پلاک کرده به جای اینکه تخفیفات را صفر نگه داریم تا سیستم ۵ درصد محاسبه کنه ،به جایش ۵ بزاریم و سیستم ۱۰ محاسبه کند ایرادی دارد؟یعنی به سبک قانون قدیم تخفیفات برای بیمه نامه صادر شود

    person
    کارشناس بیمه
    29 ژانویه 2023

    سلام متوجه سوالتان نشدیم. به هر حال بهتر است که با خود کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید تا شما را دقیق تر راهنمایی کنند.

person
نورزاده
22 ژانویه 2023

سلام. تخفیف بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق میگیرد؟ ایا امکان انتقال هم دارد؟

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    سلام فقط به همسر، فرزند و پدر و مادر تعلق خواهد گرفت.

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    سلام. در سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث برقرار شد که براساس ویرایش جدید قانون، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر است.

person
رامین
22 ژانویه 2023

سلام. میدونین تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه منتقل میشود؟

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    سلام. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید نیازمند مراجعه حضوری به نمایندگی صدور بیمه‌نامه قبلی یا شعبه مرکزی آن شرکت بیمه‌گر است. البته هنگام مراجعه حتما باید کپی کارت خودروی قبلی، کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی، اصل و کپی برگه اسقاط خودرو قبلی در صورتی که اسقاطی باشد، اصل و کپی کارت خودروی جدید و بیمه‌نامه خودروی جدید به همراه داشته باشید.

person
شایان محمودی
22 ژانویه 2023

سلام. تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود ؟

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    سلام. اگر بیمه‌گزار از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکند، هنگام تمدید بیمه به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث، ۵ درصد از مبلغ پرداختی بیمه کسر می‌گردد. عدم خسارت در هر سال، ۵ درصد به سایر تخفیفات بیمه شخص ثالث اضافه می‌کند‌. تخفیفات سالیانه بیمه شخص ثالث با بروز حادثه از بین نمی‌رود.

person
مونا فرهادی
22 ژانویه 2023

سلام. سقف تخفیف بیمه شخص ثالث چقدره؟

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    در قانون قبلی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت ۱۰ درصد بود. در قانون جدید ۱۸بهمن ۱۳۹۶ ، تخفیف عدم خسارت به ۵ درصد کاهش پیدا کرد و حداکثر تخفیف هم که قبلا ۷۰ درصد طی ۸ سال بود به ۱۴ سال افزایش یافت.

person
زهره موسیخانی
22 ژانویه 2023

سلام. وقت شما بخیر. حداکثر تخفیف بیمه ثالث چقدره؟ اگر می تونین راهنمایی کنید ممنون میشم.

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    سلام حداکثر تخفیف 14 سال است. در مقاله کامل توضیح داده ایم.

    person
    کارشناس بیمه
    23 ژانویه 2023

    شرکت‌های بیمه موظف هستند در صورت رانندگی ایمن و عدم دریافت خسارت بیمه‌گذار از شرکت بیمه، هر ساله روی بیمه‌نامه جدید تخفیف عدم خسارت اعمال کنند. اما میزان تخفیف عدم خسارت هم سقف مشخصی داشته و نمی‌تواند بیشتر از این مقدار مشخص باشد. سقف تخفیف عدم خسارت یا حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث، در قانون معادل 70% است.

person
کاربر بیمه
16 ژانویه 2023

سلام وقت بخیر بنده حدود ۱ ماه و نیم هست گواهینامه رانندگی گرفتم و ی تصادف خیلی ضعیف داشتم و فقط سپر ماشین طرف شکسته است ماشین هم دارای بیمه است آیا میتوانم به بیمه مراجعه کنم و درخواست خسارت طرف مقابل رو دهم؟

    person
    نویسنده بیمه
    16 ژانویه 2023

    سلام دوست عزیز
    به مرکز خسارت شرکت بیمه خود مراجعه نمایید.

person
مصطفی
07 نوامبر 2022

سلام ببخشید من پلاکم ۴۵ درصد تخفیف داشت و از بیمش یه بار استفاده کردم بعد پلاک دزدیدن پلاک جدید گرفتم الان میتونم از تخفیف های پلاک قبلی استفاده کنم؟و اینکه چند درصد تخفیفش کم شده؟

    person
    کارشناس بیمه
    07 نوامبر 2022

    سلام باید الحاقیه بگیرید با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید تا در خرید شما را کامل راهنمایی کنند.

person
F
29 اکتبر 2022

سلام بیمه شخص ثالث برای دانشجویان تخفیف داره؟چقدره تخفیفش؟

    person
    کارشناس بیمه
    30 اکتبر 2022

    سلام چنین چیزی نشنیده ایم.

person
بیژن رسولی
16 اکتبر 2022

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث تخفیف تا چقدر قانونی می باشد ؟

    person
    کارشناس بیمه
    17 اکتبر 2022

    سلام تا 70% قانونی است.

person
محمد
28 سپتامبر 2022

سلام اگر از مهلت تمدید بگذره ایا تخفیف بیمه از بین میره؟ یا فقط جریمه دیر کرد باقد مرداخت شه

    person
    نویسنده بیمه
    28 سپتامبر 2022

    سلام محمد عزیز
    خیر تخفیف بیمه شخص ثالث همواره به قوت خود باقی است و جریمه دیرکرد به شما تعلق می گیرد.

person
بهزاد موعیدی
10 سپتامبر 2022

سلام و خسته نباشید ببخشید سوابق بیمه شخص ثالث چند درصد تخفیف را شامل می شه؟

    person
    نویسنده بیمه
    11 سپتامبر 2022

    سلام بهزاد عزیز
    سوابق تخفیف بیمه شخص ثالث از سال اول تا هفتم تمدید با 5 درصد در سال اول تمدید بیمه شخص ثالث شروع و به 70 درصد در سال پانزدهم در صورت عدم استفاده از بیمه شخص ثالث خودرو برای دریافت خسارت ها می رسد

person
علی
03 آگوست 2022

سلام
من سال ۱۴۰۰ ماشین صفر از نمایندگی خریدم.حالا برای تمدید بیمه در سایت یک سال تخفیف را خودش محاسبه میکنه یا خودم باید درصد وارد کنم.

    person
    کارشناس بیمه
    04 آگوست 2022

    سلام درصد را وارد می کنید؛ به هر دلیل اگر اشتباه بود، از طرف شرکت با شما تماس خواهند گرفت.

person
پیری
13 جولای 2022

سلام
میخواستم بپرسم آیا من ک الان ماشینم تخفیف کامل ۷۰ درصدی هست میشه بعد از فروختن همان ماشین تخفیف های خودم رو با شماره پلاک دیگه استفاده کنم

    person
    کارشناس بیمه
    26 جولای 2022

    سلام بله باید الحاقیه بگیرید.

person
قریه
06 جولای 2022

سلام حتما باید فک پلاک بشه تا بتونیم تخفیف رو انتقال بدیم؟

    person
    کارشناس بیمه
    07 جولای 2022

    سلام بله.

person
امید
27 ژوئن 2022

سلام بنده ماشینم رو فروختم و پلاکم پیش خریداره الانم ماشین دیگه خریدم
چجوری از تخفیف قبلیم که 70 درصد بود میتونم استفاده کنم؟
اگر اون خریداره از تخفیفم استفاده کنه چی؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، باید الحاقیه بگیرید. به همانجایی که بیمه خریداری کرده اید، مراجعه کنید.

person
یاحق
21 ژوئن 2022

سلام من تخفیفمو میتونم به پسرعموم منتقل کنم؟ خودم راضیم مشکلی ندارم.

    person
    کارشناس بیمه
    22 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، خیر.

person
سلمان رحیمی
17 ژوئن 2022

پلاک من ازتاریخ۲۸ /۳/ ۹۷تاتاریخ۲۴/ ۸/ ۹۹دستم بوده بعداین تاریخ منفک شده یعنی ماشینوفروختم تخفیفات من روپلاک میمونه

    person
    کارشناس بیمه
    21 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، باید الحاقیه بگیرید.

person
رضا
15 ژوئن 2022

سلام من بایک پلاک ثابت مدت 13 سال بدون تصادف و استفاده از خسارت بیمه سابقه دارم ولی تخفیف بیمه برای من 8سال حساب میشود البته این پلاک روی 7 خودرو من بوده و بدون وقفه تعویض پلاک داشتم پس چرا برای من 8سال تخفیف حساب میشه؟لطفا راهنمایی بفرمایید

    person
    کارشناس بیمه
    16 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید.

person
مهدی
06 ژوئن 2022

سلام خسته نباشید من یک ماه هست ک ماشین دیگه گرفتم و تعویض پلاک کردم . برا تمدید بیمه مراجعه کردم می‌گویند تخفیف صفر می‌شود و ب شما تعلق نمی‌گیرد
پلاک رو ماشین قبلی ۵۵درصد تخفیف داشته
تاریخ صدور پلاک هم ۹۸/۶/۲۶ میباشد
الان برای تخفیف بیمه باید چ اقدامی انجام دهم

    person
    کارشناس بیمه
    07 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، باید از همان کارگزاری که قبلا بیمه رو خریدید، اقدام کنید. چون الان شرایط دقیق شما را نمی دانیم.

      person
      مهدی
      07 ژوئن 2022

      همون جا رفتم میگه طبق قانون جدید چون پلاکی ک به اسم شما هست بعد از برج ۱۱سال ۹۷است با تعویض پلاک کل تخفیف شما از بین رفته و فقد ۵ درصد ب شما تعلق میگیره

person
حاجی فتحی
04 ژوئن 2022

با سلام بنده یه پلاک از سال ۹۲ تاکنون دارم سه بار ماشین عوض کردم هیچ گونه تصادفی نداشتم چطور از تخفیف بیمه کامل استفاده کنم الان دو سال است که یه ماشین دسته دوم خریدم تخفیف بنده الان باید چند درصد اعمال شود. ممنون

    person
    کارشناس بیمه
    07 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، باید الحاقیه بگیرید. با کارگزاری که قبلا خریداری کردید، باید صحبت کنید.

person
حمید
01 ژوئن 2022

با سلام
بنده حدود پانزده ساله که ماشین دارم
توی این پانزده سال پنج ماشین خرید و فروش کردم ولی همه ی ماشینها بصورت قولنامه ای خرید و فروش کردم تقریبا هر سه چهار سال یه ماشین داشتم ولی هیچکدام رو پلاک نزدم ولی خوب قائدتن هرسال بیمه شون کردم راننده محتاطی هم هستم بدون ذره ای خسارت به بیمه ماشین آخری که فروختم سمند بود که پلاکش بنام خودم نبود با ده سال تخفیف بیمه نامه اش هم به نام خودم بود
که فروردین۱۴۰۰فرختمش خریدار هم پلاک زده
الان یه سمند دیگه گرفتم پلاک هم زدم یعنی تخفیف نداره
الان راهکاری هست برای امثال ما که پلاک بنام نداشتیم ولی بیمه نامه با تخفیف و بدون خسارت داشتیم
راهی هست که از سابقه بیمه استفاده کنیم
با تشکر

    person
    کارشناس بیمه
    01 ژوئن 2022

    سلام دوست عزیز، شما الحاقیه گرفتید؟

person
مجتبی
24 مه 2022

سلام
من یه خودروی مدل 83،خریدم سال 98 وهمون سال سند زدم
و خودرو شامل 70درصد تخفیفه، تو سال جدید1401 که خواستم بیمه کنم و از تخفیفات استفاده کنم، میگن تخفیفات اعمال نمیشه، راهنمایی میکنید، لطفا

    person
    کارشناس بیمه
    25 مه 2022

    سلام دوست عزیز، دلیل اینکه چرا اعمال نمیشود را نگفتند؟

      person
      حمید رضا
      14 جولای 2022

      دوست عزیز تخفیف بیمه شخص ثالث فقط مختص مالک قبلی میباشد .

person
قاسمی
22 مه 2022

چگونه میتوان تخفیف بیمه ماشینهای قبلی که فروخته شده را الان برای ماشین جدید اعمال کرد

    person
    کارشناس بیمه
    22 مه 2022

    سلام دوست عزیز، باید الحاقیه بگیرید.

person
محمد
19 مه 2022

سلام من تازه بیمه کردم اونم با پنج درصد تخفیف! یه پلاک دیگه دارم رو ماشینی که فروختم و تخفیفش کامله ولی متاسفانه خریدار هنوز تعویض پلاک نکرده ایا بعد از اون برای سال بعد می تونم از تخفیف کامل هفتاد درصد برخوردار بشم با انتقالش به پلاک خودم چون نمایندگی بیمه می گفت تا قبل از برج ۱۱ نود و هفت قبوله!؟ و بعدش شامل هفتاد درصد نمیشی

    person
    کارشناس بیمه
    19 مه 2022

    سلام دوست عزیز، شما می توانید الحاقیه را بگیرید. البته بهتر است که با بیمه دات کام تماس بگیرید تا کارشناسان شما را کامل راهنمایی کنند.

person
رهنما
10 مه 2022

سلام من ۶ساله بیمه نامه ماشینم بنام خودمه.
اما پلاک ماشین بنام داداشمه.ماشینو۶سال پیش ازش خریدم.
حالا میخام پلاک بنام خودم بزنم.چرا بیمه تخفیف رو بنام من انتقال نمیده؟؟؟
ولی بنام پدر مادر و همسر و فرزند انتقال میده.
مسخره نیست واقعا؟؟

    person
    کارشناس بیمه
    11 مه 2022

    سلام دوست عزیز، تخفیف از روی پلاک و برای نام صاحب آن است.

person
کاربر چت
09 مه 2022

سلام من تا حالا تخفیف نداشتم ماشین خریدم شش ماه مانده به وقت بیمه فروختم حالا ماشین حدید خریدم وقت بیمه اونم هست چطور میشه ۵درصدو میدن یا میمونه سال بعد

    person
    کارشناس بیمه
    10 مه 2022

    سلام دوست عزیز اگر تخفیف دارید در هنگام تمدید می توانید استفاده کنید.

person
علی صیدی
02 مه 2022

سلام ایابیمه وانت پیکان میشه برای سواری استفاده ۷سال تخفیف بیمه دارم

    person
    کارشناس بیمه
    03 مه 2022

    سلام دوست عزیز، خیر هر دو خودرو باید کاربری یکسان داشته باشند.

person
ماهان
16 آوریل 2022

سال گذشته تخفیف بیمه نامه شخص ثالث ۶۵٪ بود.
امسال هم بیمه نامه شخص ثالث جدید رو گرفتم،با این تفاوت که همون ۶۵درصد تخفیف اعمال شده!!!
بیمه نامه قبلی هم به نام خودم صادر شده و تغییری نداشته.
مگه تخفیف بیمه نباید ۷۰درصد باشه!؟!

    person
    کارشناس بیمه
    17 آوریل 2022

    سلام دوست عزیز، با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید تا کامل شما را راهنمایی کنند.

person
عزیز
12 آوریل 2022

سلام بنده ماشین ۲۰۶ با تخفیف بیمه کامل فروختم هنوز تعویض پلاک نکردم ولی صاحب جدید یک ماه بیمه کرده بنام خودش حالا من ماشین جديد خریدم مدل ۱۴۰۰ می توانم تخفیف برای ماشین جديد انتقال بدم

    person
    کارشناس بیمه
    12 آوریل 2022

    سلام دوست عزیز، تخفیف بیمه فقط برای مالک قبلی است.

person
محسن
07 آوریل 2022

سلام وقت بخیر. من تازه خودرو رو خریدم و اولین سال بیمه پرداخت کردم، ۱ تصادفی داشتم که مقصر شدم و خسارت اون شخص حدود ۷۰۰ هزار تومان شد. به نظر شما آیا به صرفه هست که از بیمه نامه خسارت بدم؟؟ ممنون از شما

    person
    کارشناس بیمه
    07 آوریل 2022

    سلام دوست عزیز، این دیگر به شما بستگی دارد. اگر پرداخت 700 هزار تومان برای شما مشکلی ندارد، می توانید پرداخت کنید. فقط در صورت استفاده درصد تخفیف شما کسر می شود.

person
محمدرضا شیاسی
02 آوریل 2022

ضمن تشکر از اطلاع رسانی مطالب، لطفاً جدول حق بیمه شخص ثالث را بررسی فرمایید. مبالغ مندرج احتمالاً به ریال هستند که اشتباهی به میلیون تومان درج شده است.

    person
    کارشناس بیمه
    03 آوریل 2022

    سلام دوست عزیز، ممنون از توجهتان. اصلاح شد.

person
استانه
10 مارس 2022

سلام
من ماشینم تخفیفش کامله
بیمه امسالو چهار ماهه زدم اگه دوباره واسه تمدید بیمه چهار ماهه بزنم تخفیفام نمیره باقی میمونه

    person
    کارشناس بیمه
    11 مه 2022

    سلام دوست عزیز، منظورتان بیمه کوتاه مدت است؟

person
الناز
12 فوریه 2022

سلام من دو تا شش ماهه بیمه رو تمدید کردم الآن 5% تخفیف اضافه شده بعد از یکسال !؟

    person
    کارشناس بیمه
    12 فوریه 2022

    سلام بله درسته.

person
Amir
05 فوریه 2022

باسلام من یه پراید سال ۹۹ گرفتم با ۷۰ درصد تخفیف بیمه.
سند بنام خریدار زده که منم از ایشون با قولنامه خریدم.
اما بیمه بنام فروشنده قبلی هست.
الان من چطور ماشینو بیمه کنم سر همین مسئله نه سند زدم نه بیمه کردم.

    person
    کارشناس بیمه
    06 فوریه 2022

    در صورتی که پلاک روی بیمه نامه با پلاک روی کارت مغایرت داشته باشد تخفیفات صفر میگردد

person
آرش
24 ژانویه 2022

سلام من ماشینم ۱۶ سال تخفیف بیمه داره چگونه میتونم بگیرم درصد تخفیف بیمه ام رو

    person
    کارشناس بیمه
    25 ژانویه 2022

    سلام دوست عزیز حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث برای سال چهاردهم و معادل 70 درصد است. شما می توانید هنگام خرید آنلاین از بیمه دات کام، میزان درصد تخفیف بیمه شخص ثالث خود را با توجه به دستورالعمل هنگام خرید وارد کرده و بهترین بیمه خودرو را خریداری نمایید.

person
سیستمی
17 ژانویه 2022

سلام هزینه بیمه شخص ثالث پراید با تخفیف حدودا چقدر میشه؟

    person
    کارشناس بیمه
    17 ژانویه 2022

    سلام دوست عزیز، قیمت بیمه شخص ثالث پراید و هر خودروی دیگری بر اساس مولفه های مختلف مشخص می شود. همچنین میزان تخفیف آن به تعداد سال های عدم دریافت خسارت وابسته است.

person
سیمین
09 ژانویه 2022

سلام واقعا تخفیف 70 درصدی وجود دارد؟ چرا من نمیتونم بگیرم بعد از 10 سال؟

    person
    کارشناس بیمه
    09 ژانویه 2022

    سلام بله دوست عزیز وجود دارد. اینکه شما بعد از ده سال نتوانستید بگیرید، برای این است که تخفیف ده سال برابر با 50 درصد است. البته اگر خسارتی را از شرکت بیمه گر دریافت کرده باشید، میزان تخفیف برای شما کم خواهد شد.

person
رضا
05 ژانویه 2022

سلام من خودرو راسال۹۷خریدم وخودروسالهای قبل باتخفیف بوده درهنگام بیمه کردن ماشین فقط ۴سال برایم تخفیف زدن چون میگن تخفیف سالهای قبل۹۷مشمول شمانمیشه من سال۹۷تاالان هم ازبیمه استفاده نکردم

    person
    کارشناس بیمه
    08 ژانویه 2022

    سلام دوست عزیز
    لطفاً با نماینده بیمه قبلی تماس بگیرید

person
مصطفی
04 ژانویه 2022

آیا خسارت مالی از تخفیف بیمه میکاهد؟

    person
    کارشناس بیمه
    05 ژانویه 2022

    سلام وقت بخیر بله هر بار خسارت مالی با کاهش تخفیف بیمه همراه خواهد بود.

person
رفیعی
28 دسامبر 2021

قیمت روز بیمه شخص ثالث به چه صورت محاسبه میشه؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام بیمه شخص ثالث قیمت روز ندارد. بلکه بر اساس عوامل مختلفی هر سال تعیین شده و تا اخر سال بعد ثابت خواهد بود.

person
پناهی
28 دسامبر 2021

سلام قیمت بیمه شخص ثالث کوثر میدونید چنده؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز باید مشخصات خودروی خود را وارد کنید تا بر اساس آن قیمت بیمه شخص ثالث مشخص شود

person
عصار
28 دسامبر 2021

سلام این درصدی که اعلام کردید آیا برای تعیین کلی قیمت حق بیمه شخص ثالث یکسانه؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز، متوجه منظورتان نشدیم، اگر واضح تر توضیح دهید ممنون میشویم.

person
داور
28 دسامبر 2021

سلام چطوری خودم می تونم با در نظر گرفتن همین تخفیف ها، تخمین قیمت بیمه شخص ثالث را انجام بدم؟

    person
    کارشناس بیمه
    29 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز، بهترین راه این است که از خود سامانه بیمه دات کام استفاده کنید تا به صورت سریع و دقیق این تخمین را برای شما بزند.

person
اوستا
28 دسامبر 2021

سلام آیا باید در مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث این میزان تخفیف را هم در نظر گرفت؟ اصلا داریم؟

    person
    کارشناس بیمه
    29 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز، باید گفت که میزان تخفیف در شرکت های بیمه اصولا از یک فرمول یکسانی تبعیت می کند. سوال شما کمی ابهام برانگیز است. می توانید با کارشناسان بیمه دات کام تماس بگیرید تا کامل شما را راهنمایی کنند.

      person
      حمبدی
      30 ژانویه 2023

      سلام همسر بنده 3سال پیش ماشین تعویض پلاک کرده
      که ببمه
      تخفیف کامل داشته الاقیه نداده ایا هنوز تخفیف بیمه به قوت خود باقیست

        person
        کارشناس بیمه
        31 ژانویه 2023

        سلام دوست عزیز. توصیه می‌کنیم حتما از شرکت بیمه موضوع را پیگیری کنید.

person
رنجبر
10 دسامبر 2021

سلام لیست قیمت بیمه شخص ثالث با تخفیف هایش را چگونه میتونم بگیرم؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز، چیزی به اسم لیست ثابت و یکسان وجود ندارد. شما فقط میتوانید از طریق سایت به فهرستی از قیمت های شرکت های مختلف دسترسی داشته باشید.

person
عزیزی
28 نوامبر 2021

سلام قیمت بیمه ماشین صفر چنده؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام شما برای ماشین صفر نیازی به خرید بیمه شخص ثالث ندارید. این بیمه روی خود خودرو هست.

      person
      رحیم
      02 ژانویه 2024

      من قبلا ماشینی داشتم ک تمام تخفیف بود من سال۹۸ ان ماشین را خریدم و سال و۱۴۰۰ فروختم الان باز ی ماشین دیگه خریدم ایا تخفیف بیمه ۷۰ درصد ب من میرسد یا کمتر

        person
        نویسنده بیمه
        02 ژانویه 2024

        سلام دوست عزیز
        تخفیفات بیمه شخص ثالث از بین نمی رود و به خودروهایی با کاربری مشابه منتقل می شود.

person
رستمی
29 اکتبر 2021

سلام آیا قیمت بیمه سه ماهه خودرو شامل تخفیف است؟

    person
    کارشناس بیمه
    28 دسامبر 2021

    سلام دوست عزیز، اصولا بیمه نامه های با مدت کم مشمول تخفیف نیستند مگر اینکه خودتان از قبل تخفیفی داشته باشید.

عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید