۰۲ اسفند ۱۴۰۲

نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث حذف و نسخه الکترونیکی بیمه ثالث معتبر است

یکی از سیاست‌های دولت الکترونیکی، کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در تولید پسماند است. این عمل، کمک به محیط زیست را در پی دارد. چنین سیاست‌هایی همکاری سازمان‌های مختلف را حول صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی می‌طلبد. در همین راستا، همه سازمان‌ها از جمله صنعت بیمه برای توسعه  دولت الکترونیک طرح‌هایی نظیر حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث را مدنظر قرار داده‌اند. حرکت در بسترهای دیجیتال و حذف کاغذ از اهمیت بالایی در صنعت بیمه برخورداراست. ماه های اخیر بسترهای صدور بیمه‌نامه‌های الکترونیک مخصوصا نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند.

شروع طرح حذف نسخه فیزیکی بیمه ثالث از اوایل خرداد ۹۹

طبق نقل قول رئیس بیمه مرکزی، آقای دکتر غلامرضا سلیمانی، سالانه ۶۴ میلیون بیمه‌نامه در کشور صادر می شود. حدود ۲۱ میلیون از آن‌ها بیمه شخص ثالث خودرو و موتورهستند؛ لذا منطقی است که اجرای طرح مدیریت سبز برای این بیمه‌ها قدم بزرگی در مسیر کمک به محیط زیست  باشد. بیمه مرکزی، دستور حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث را به دلایل زیر صادر کرد:

  • کاهش مراجعات به نمایندگی‌ها
  • کاهش رفت و آمد و ترافیک
  • کاهش مصرف کاغذ و قطع شدن درختان

قانون حذف نسخه فیزیکی بیمه ثالث از ۲۱ اسفند  ۹۸ به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت تدریجی عملی شد: در مقدمه ای برای این بخشنامه جدید، نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه شخص ثالث حذف شد. در نتیجه، بیمه نامه‌ها به صورت الکترونیکی تمدید یا صادر شدند. با اجرایی شدن جدی قانون حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث از اول خرداد ۹۹، مقامات صنعت بیمه انتظار دارند که کاهشی در میزان سود نمایندگی‌ها ایجاد نشود؛ بلکه آن‌ها  فروش خود را به حداکثر برسانند. به علاوه، انتظار می رود که بیمه‌گزاران ارتباط بیشتری با شرکت‌های بیمه ای بگیرند. به این ترتیب، ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور افزایش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی: نحوه محاسبۀ قیمت بیمه شخص ثالث

اجرای قانون نسخه الکترونیکی بیمه ثالث

با ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی برای حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صدور الکترونیکی بیمه نامه ثالث و آنلاین شدن آن ، نسخه فیزیکی بیمه ثالث صادر نمی شود. این امر حتی امکان صدور بیمه شخص ثالث را شخصا توسط خود بیمه‌گزار در پی دارد.

 از زمان اجرایی شدن قانون حذف نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث، فرایندهای صدور و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث نظیر تمدید بیمه‌نامه، اعمال تخفیف عدم خسارت، رسیدگی و پرداخت خسارت‌ها بدون نیاز به نسخه فیزیکی انجام می‌پذیرد.

برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث دیگر نیازی به ارائه بیمه‌نامه‌های قبلی نیست؛ زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد. حق بیمه شخص ثالث براساس همه اطلاعات سامانه و عوامل  تعیین نرخ بیمه شخص ثالث مشخص خواهد شد.

فراهم آوردن شرایط لازم برای ارائه خدمات بیمه‌ای بدون ارائه نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث ارتباطی به صدور برخط و الکترونیکی بیمه‌نامه‌ها ندارد. این برنامه مشکلی برای شبکه فروش به وجود نخواهد آورد.

خرید بیمه شخص ثالث

 

چگونه اعتبار بیمه‌نامه‌های شخص ثالث الکترونیکی تعیین می گردد؟

صدور کدیکتای ۱۰ رقمی

اعتبار بیمه‌نامه الکترونیکی شخص ثالث، منوط به صدور کد یکتا از سوی شرکت های بیمه‌گر است. این کد ده رقمی در مراجع مربوطه همانند پلیس راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه قابل پیگیری خواهد بود. با احراز کد یکتا و مراجعه به سایت سنهاب، بیمه‌گزاران از عدم بروز مشکل حین بروز حادثه و هم چنین اعتبار بیمه‌نامه خود یقین حاصل می کنند.

لازم به ذکر است با توجه به بخشنامه‌ای که در ۱۷ تیر سال ۱۴۰۲، تصویب شد، کد یکتای بیمه‌نامه‌ها بعد از پرداخت عوارض آزادراهی و بزرگراهی صادر می‌شود. به عبارتی با عدم پرداخت عوارض آزادراهی و بزرگراهی، بیمه‌نامه خریداری شده فاقد اعتبار است. پرداخت این عوارض در زمان تعویض پلاک هم الزامی است. این بخشنامه برای افرادی است که از ۱۷ تیر ۱۴۰۲، اقدام به تمدید یا خرید بیمه‌نامه می‌کنند. سایر افراد هم بهتر است، استعلام عوارض آزادراهی و بزرگراهی را تهیه و پرداخت نمایند.

لینک دریافت نسخه کاغذی و قابل چاپ بیمه نامه شخص ثالث

بنا به بخشنامه بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه موظف هستند که اطلاعات مذکور را با ارسال پیامک در اختیار بیمه‌گزار قرار دهند. بیمه گزاران با این لینک، قادر به استعلام شرایط و جزییات بیمه ثالث خودرو یا موتور خود خواهند بود. آن‌ها در صورت تمایل می‌توانند از بیمه‌نامه خود پرینت گرفته و نسخه چاپی و فیزیکی آن را تهیه نمایند.

بیمه‌گر متعهد به ارائه نسخه چاپی بیمه‌نامه شخص ثالث به درخواست بیمه‌گزار است؛ هرچند این امر جهت اطمینان خاطر بیمه‌گزار صورت می گیرد. الزام قانونی برای تحقق درخواست بیمه‌گزار وجود ندارد.

 تفاوت نسخه کاغذی با نسخه الکترونیکی بیمه ثالث چیست؟

تفاوتی در هر دو نسخه کاغذی و الکترونیکی بیمه شخص ثالث وجود ندارد. همه قوانین بیمه‌نامه های فیزیکی در مورد بیمه‌نامه الکترونیکی شخص ثالث نیز صدق می کند. به عنوان مثال می توان به تخفیفات عدم خسارت اشاره کرد که در نسخه الکترونیکی بیمه ثالث نیز لحاظ می گردد.

خرید اینترنتی نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث از سایت بیمه دات کام

بیمه‌‌گزار می‌تواند برای خرید بیمه شخص ثالث همانند خرید سایر بیمه‌نامه ها از سایت بیمه دات کام، به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث وارد شود. او با درج اطلاعاتی نظیر نوع خودرو، سال ساخت و میزان تخفیف، قیمت بیمه  ثالث خود را از شرکت‌های بیمه‌گر معتبر نظیر بیمه شخص ثالث آسیا، بیمه شخص ثالث البرز، بیمه شخص ثالث البرز و بیمه ثالث پاسارگاد استعلام و مقایسه می‌کند. در مرحله بعد، او با توجه به شرایط خود، به انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث می‌پردازد.

سامانه بیمه دات کام، در راستای اجرای نمودن قانون حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث، فایل PDF بیمه نامه شخص ثالث را برای دانلود در دسترس قرار می دهد. بیمه گزاران می‌توانند اطلاعات مدنظر برای نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث را پس از خریدآنلاین از طریق این فایل مشاهده نمایند.

آخرین مقالات مرتبط با این مطلب مشاهده آرشیو مقالات مشاهده آرشیو
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / بدهی خودرو / مقالات بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ (فروردین ۱۴۰۳)

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور چگونه بخشیده می‌شود؟چه زمانی این جریمه ها مورد بخشش قرار می‌گیرند؟ برای آگاهی کامل خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / مقالات بیمه بدنه / مقالات بیمه شخص ثالث

بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین توسط کدام شرکت ارائه می‌شود؟

برای تهیه بهترین پکیج بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین، نیاز است سقف تعهدات هر دو بیمه‌نامه را در نظر گرفت؛ بهترین پکیج بیمه خودرو را در این مقاله بیابید.

فرم ارسال دیدگاه پیرامون این مطلب
عضویت در خبرنامه برای اطلاع از تخفیف های ماهانه در خبرنامه بیمه دات کام عضو شوید